Una semana Puerto Quito y mas! - Reisverslag uit Puerto Quito, Ecuador van Anne Orie - WaarBenJij.nu Una semana Puerto Quito y mas! - Reisverslag uit Puerto Quito, Ecuador van Anne Orie - WaarBenJij.nu

Una semana Puerto Quito y mas!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

24 Januari 2011 | Ecuador, Puerto Quito

Lieve iedereen,

Ik ben ondertussen alweer 2 weken in Ecuador en alweer een maand weg van huis, en ja het bevalt weer goed.
Mijn 2 weken Spaanse les zitten er weer op, het was voornamelijk herhaling en ik hoop de komende 3 maanden tijdens het rondreizen weer wat te groeien in m’n Spaans.

Vorige week vrijdag heb ik samen met Sandy en Redmar heerlijk touristisch gedaan op de evenaar.
En vorige week zaterdag zijn we de actieve vulkaan Cotopaxi opgegaan en ik was letterlijk in Ademnood.
Ja het hoogteverschil met Nederland merk ik toch wel zo nu en dan. Quito ligt op 2800m hoogte met veel dorst, snelle vermoeidheid en lichte hoofdpijn als gevolg. Het punt dat ik in Cotopaxi heb bereikt was 4800 met echt letterlijk ademnood als gevolg. Maargoed ik zal niet klagen het was werkelijk prachtig!!! Super mooi uitzicht, in de sneeuw (tja als je maar hoog genoeg gaat in Ecuador heb je ook sneeuw). Terug naar beneden ging een stuk makkelijker, eerst nog een stuk lopen en daarna met de fiets, ik kreeg bijna blaren op m’n handen van het continue remmen.

De volgende dag was het tijd voor Puerto Quito, op naar het jungle paradijs!
Samen met Redmar (uit Nederland) een busrit van 4u gemaakt om er te komen (lang leven de reisziekte tabletjes), daar werden we goed opgevangen door het personeel en kregen we allebei een eigen ‘huisje’ toegewezen. Na een korte rondleiding was het eindelijk tijd voor die heerlijke verfrissende duik in het zwembad!

Afgelopen week hadden we elke ochtend Spaanse les en in de middag / avond waren er activiteiten georganiseerd. Verder kregen we 3 goede flinke maaltijden per dag en was er tijd om te relaxen in de hangmat en/ of in het zwembad.
En het zou geen regenwoud zijn als we niet dagelijks te maken kregen met een heerlijke tropische regenbui.. En insecten..

Wat we zoal gedaan hebben; watervallen bezocht om te zwemmen, bezoekje aan een botanische tuin (met allemaal interessante bomen, planten en bloemen met allemaal hun eigen functie, of geen), een wilde fruitfarm (que rico!), chocoladesaus gemaakt van verse cacaobonen en dit gegeten met bananen (hmm…), tubing in de rivier (met een paar keer een tak tegen mn hoofd als gevolg), ringen gemaakt etc. Een leuke volle week dus.

Zaterdag kwamen Redmar en ik weer terug in Quito en begon het echte backpackersleven weer voor me, in een hostel en zonder regels van een ‘moeder’ over mijn stapgedrag.
En dus zaterdagavond heerlijk op stap geweest.
Gister een heerlijke relaxte zondag gehad met een bezoekje aan de locale toeristen markt, ja ik heb al genoeg gezien om te kopen voor als ik terug kom!

Deze week ga ik nog wat dingen in Quito bezoeken en dan is het tijd om door te reizen, eerst nog wat dingen hier in Ecuador en dan richting Lima.
18 februari is m’n tante Karina daar ook voor 2 nachten!

Naast alle mooie dingen hier zie ik natuurlijk ook wel weer wat ‘eye-openers’.

Onze gids/ kok/ barman/ schoonmaker/ klusjesman/ activiteitenorganisator etc. etc. van Puerto Quito is net 23 jaar en werkt hard, echt hard. 24 dagen achter elkaar van 8u ‘s ochtends totdat de gasten naar bed gaan en dan is hij er 6 vrij. Hij is erg slim maar heeft nu nog geen geld om de studie van 6 jaar te gaan doen die hij graag zou willen. En de fooi die wij hem geven is nog meer dan zijn dagsalaris. Tja dan hebben we het toch wel goed in Nederland..

Jonge kinderen die ’s nachts om 2u nog sigaretten en kauwgom verkopen op straat, operaties die niet uitgevoerd kunnen worden omdat er geen geld is, Ecuadorianen die in hun eigen land als minder worden aangezien als de blanken omdat de blanken nu eenmaal macht hebben en rijk zijn en beter… etc.

Om er maar even bij stil te staan.

Lieve mensen, de groeten weer en voor meer foto’s zie mijn facebook!

Liefs Anne

• 24 Januari 2011 - 16:47

Ex-Roomie Sanne:

Hej meis,

Wat een verhalen toch allemaal weer. Wat super dat je deze reis bent gaan maken. Een droom die uitkomt voor je he?

Tja helaas zie je ook de negatieve dingen naast alle mooie dingen van een land, maar dat hoort erbij. Ik heb laatst je foto's hier gezien, maar ga nu toch eens kijken of ik op je facebook kan. Geniet er in ieder geval nog maar super veel van, het blijft bijzonder! Succes met je spaanse taal.

Kusjes vanuit Deurne

• 24 Januari 2011 - 18:07

Cynthia Patrick Gio:

Wow mooie foto`s ligt ze gewoon te relaxe op een vulkaan!? Hahaha.. leuke en interessante blog ook weer veel wist ik er al van via de tel en mail maar altijd weer leuk om te lezen, En idd wij hebben het goed dat besef jij nu vast als de beste als je er met je neus boven op zit! geniet er lekker van meid.

Liefs van ons

xxx

• 24 Januari 2011 - 20:03

Erik Orie:

En wij hier maar afzien in een nat Nederland. Prachtige foto's. Bofkont.
    Gr.
    Pa

• 24 Januari 2011 - 21:32

Nik:

Mooi beschreven de eye-openers, goed om bij stil te staan. Op je fb zie ik inderdaad wel het echte paradijsje ;), heerlijk! Ik ben morgen online tussen half 6 en 6 bij ons! Zou leuk zijn je weer te spreken. Kus voor jou!

• 25 Januari 2011 - 07:27

Sjoerd:

nou, nou anne dat klinkt weer goed, en ik maar afzien in australie
    geniet ervan en tot over een paar maandjes

kus sjoerd

• 25 Januari 2011 - 10:14

Kristen:

Je hebt het wel naar je zin geloof ik.
    Geen tijd om ons te missen.
    Prachtige foto's heb je er weer op staan.
    Hoop dat de tijd niet te snel gaat daar.
    Genieten maar.
    Liefs,
    Kristen.

• 25 Januari 2011 - 16:19

Anne Orie:

en of de tijd te snel gaat..

Hoi Anne,
    Fijn om te lezen dat je van alles geniet. De natuur is daar super. Voor de mensen en zeker de kinderen zou je het ook graag anders zien. Anne alle kleine giften helpen dat zie je bij jullie gids. Wij tellen de dagen af ,nog 1 week en we zitten in Zuid-Afrika.

• 25 Januari 2011 - 19:45

Beetje overdreven om het bericht 3 maal te plaatsen xm

• 26 Januari 2011 - 16:34

Anne Orie:

Lieve oom en tante, jullie kunnen nooit teveel van je laten horen!;)
    heeeeeel veel plezier in Zuid Afrika, goede reis! x

• 26 Januari 2011 - 23:57

Kim Hoogendijk:

Hej Chick,
    Super! De tijd vliegt echt dus geniet er lekker van! Leuk om te zien hoe jij dingen in een totaal ander stukje van de wereld aan het beleven bent en er toch bepaalde overeenkomsten zijn. Have fun & take care! blijf je volgen! Ciao Xx