Safe the best for last - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anne Orie - WaarBenJij.nu Safe the best for last - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anne Orie - WaarBenJij.nu

Safe the best for last

Blijf op de hoogte en volg Anne

25 April 2019 | Vietnam, Hanoi

Het noorden werd alleen maar mooier en mooier! Maar laat ik bij Tam Coc beginnen, ook weer een prachtig groene omgeving vol rijstvelden en karstgebergte waar ik doorheen cruisde op de scooter en genoot van prachtige uitzichtpunten.
Samen met 2 meiden waarmee ik sinds Hue samen reisde ging ik per scooter naar een nationaal park ongeveer een uur van Tam Coc vandaan, het was er magisch, het was 'vlinderseizoen' en we reden dan ook (op onze zwaar opgevoerde, gare scooters) door hele zwermen vlinders! Erg lang hebben we hier echter niet van kunnen genieten, net na de officiële ingang van het nationale park gingen de andere 2 meiden, die samen op 1 scooter zaten, flink onderuit. Met als gevolg dat we de rest van de dag in het ziekenhuis zaten om de wonden te laten verzorgen en een MRI scan te laten maken, gelukkig ging het met de meiden wel ok en zo was het ziekenhuis bezoek ook wel een heel avontuur.

Vanaf Tam Coc reisde ik weer verder met m'n reismaatje Ed. We gingen naar Sapa! Waar ik 2 dagen met een locale 'mama' door de rijstvelden trok en in haar homestay sliep. Super mooi maar zodra we ergens stopte om te lunchen kwamen er gelijk vele sippe kinderen om armbandjes te verkopen. Dit geeft me altijd zo'n dubbel gevoel, ik heb makkelijk het geld om wat armbandjes te kopen maar zolang wij als toeristen van deze kinderen blijven kopen zullen ze zeker niet naar school gaan maar als we niets kopen zal daar misschien ook niet de mogelijkheid voor zijn...

Na Sapa kwam toch wel het hoogtepunt van mijn Vietnam avontuur; 4 dagen lang op een 110cc motor door het ruige noorden trekken; de Ha Giang loop. Hier had ik ook afgesproken met Lindsay, waarmee ik ook een stuk in Myanmar had gereisd.
De wegen zijn er slecht, het landschap onbeschrijfelijk mooi en de locals authentiek. Terwijl we door het prachtige landschap reden zagen we de locals in prachtige klederdracht hard aan het werk op het land en stonden er regelmatig groepen kinderen langs de kant van de weg te wachten om ons high fives te kunnen geven! We reden door de bergen, stijl omhoog en weer omlaag, in de zon, door de wolken, in een onwijze stortbui en zagen ook een stuk letterlijk geen hand voor ogen door de dichte mist maar alles was prachtig en geweldig, wat is de wereld mooi en wat zijn wij klein.
De Ha Giang loop staat bekend als een uitdagende route om te rijden en er gebeuren dan ook veel ongelukken. Onze groep kwam er goed doorheen, van de 8 zijn er 2 gevallen maar met alleen wat kleine schaafwonden als gevolg (ja je gaat wel relativeren...).

Mijn een na laatste stop was Cat Ba. Een eilandje in het bekende gebied van Halong Bay. Dit was ook de plaats waar het tijd was om afscheid te nemen van Lindsey en Ed die allebei nog een paar mooie reis maanden voor de boeg hebben. Opeens kwam het besef dat ik naar huis ging... En ondanks dat ik het heel fijn vind om iedereen in Nederland weer te zien en ik genoeg leuke dingen op de planning heb voelde ik me hier nog zo niet klaar voor...
Wat blijf ik het toch fijn vinden om de wereld te ontdekken en mensen te ontmoeten van over heel de wereld, ik zal er waarschijnlijk nooit genoeg van krijgen.
En zo verliet ik Dat Ba dus eerder dan ik had gewild...

Maar voordat mijn reis er echt op zat ging ik eerst nog naar Hanoi, ik had nog anderhalve dag om me hier te vermaken.
Ik vulde mijn tijd met rondstruinen door deze stad; beetje shoppen, eten, biertjes drinken en als kers op de taart een bezoek aan de beroemde waterpuppet show. Zowel in Myanmar als Vietnam zag ik veel houten poppen en werden hier shows mee opgevoerd, het was tijd om dit van dichtbij te gaan bekijken!
In Vietnam is het poppenspel een eeuwenoude traditie, door middel van zang wordt er een verhaal verteld dat door de poppen wordt uitgebeeld. En zo sloot ik mn laatste avond in Vietnam af bij een beetje rare maar hilarische poppen show.

Bedankt voor al jullie lieve reacties, fijn te horen dat ik jullie zo op afstand mee kan laten genieten. Ondertussen ben ik weer in Nederland maar jullie kennen me ondertussen... Het wordt waarschijnlijk wel weer vervolgd.... ;)

Liefs!

  • 25 April 2019 - 12:24

    Margreet:

    Lieve Anne,
    Het was dit keer een afscheidsverslag, van een bijzonder land met een indrukwekkende geschiedenis.
    Je zult er zeker nog een keer terug komen!
    Door jouw reisverslagen, kregen wij ook weer heimwee.
    In onze vakantie hebben wij een indrukwekkende docu gekeken op netflix The vietnam war een film van ken burns en lynn novick
    Veel geleerd over de geschiedenis van deze afschuwelijke oorlog!

    Nu weer thuis relaxen en van ons veel liefs XX
    Margreet

  • 09 Mei 2019 - 14:57

    Sjoerd:

    Mooi Anne,
    Maar stiekem toch blij dat je weer in Nederland bent.
    Liefs je broer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Anne

Actief sinds 31 Okt. 2008
Verslag gelezen: 653
Totaal aantal bezoekers 172427

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2019 - 19 Augustus 2019

Working abroad

08 Februari 2019 - 08 Februari 2019

2019

29 Oktober 2017 - 01 Juni 2018

Australie etc.

07 Januari 2017 - 11 Februari 2017

Argentinie, Chili en een klein beetje Brazilie

16 November 2016 - 03 December 2016

Nepal

14 April 2014 - 22 April 2015

Aruba!

16 November 2014 - 26 November 2014

Cuba

19 Juni 2012 - 27 Juli 2012

Colombia

27 December 2011 - 23 Januari 2012

Thailand

17 Juli 2011 - 10 Augustus 2011

India

24 December 2010 - 21 April 2011

USA en ZA

28 Februari 2009 - 10 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: