Het is hier dol fijn! - Reisverslag uit Raglan, Nieuw Zeeland van Anne Orie - WaarBenJij.nu Het is hier dol fijn! - Reisverslag uit Raglan, Nieuw Zeeland van Anne Orie - WaarBenJij.nu

Het is hier dol fijn!

Blijf op de hoogte en volg Anne

16 Januari 2018 | Nieuw Zeeland, Raglan

Woensdagochtend bracht sjoof 'Muesli' (alle chauffeurs van de Stray bussen worden aangesproken met hun nickname, zo heb ik ook al Dumbledore, Mighty en Hunter als chauffeur gehad) ons vanuit Auckland naar Paihia maar niet voor een mooie de-tour! Alle chauffeurs van Stray zijn ook gids en dat was wel gelijk duidelijk, Muesli wist ons veel uit te leggen en te vertellen over de omgeving.

Onderweg stopte we bij een gigantische Kauri boom van zo'n 800 jaar oud en met een stamomtrek van bijna 8 meter (and still growing!). De Kauri boom komt alleen in het noorden van Nieuw Zeeland voor en is beschermd. De grootste Kauri heeft een stamomtrek van bijna 14 meter en zal tussen de 1250 en 2500 jaar oud zijn!

Begin van de middag kwamen we aan in Paihia. Paihia is een klein kustplaatsje in de noordelijkste provincie van Nieuw Zeeland. Met 2 meiden die ik had ontmoet liep ik smiddags een mooie en avontuurlijke wandeling langs de kust, het was vloed dus we moest soms echt over rotsen klimmen om geen natte voeten te krijgen! s Avonds genoten we van een lekkere bbq verzorgd door het hostel.

De volgende ochtend was het weer tijd om me op het water begeven, het was heerlijk weer, de zee was mooi kalm en in 3uur tijd werden we langs de verschillende eilanden van Bay of Islands gebracht, het is hier prachtig! Helder blauw water en mooie groene bergen. Ook kwamen we onderweg erg veel 'bottlenose' dolfijnen tegen! Dit zijn best grote dolfijnen die het erg leuk lijken te vinden om zich uit te sloven voor de boot, prachtig om te zien!
In de middag was het weer tijd voor een wandeling, mooi door mangrove en regenwoud naar een waterval.
We sloten de dag af bij een lokaal marktje waar ook een 'blueberry icecream' karretje stond. De beste man die ons het ijs verkocht verklapte aan mij z'n recept; zijn eigen verse bessen mengt hij met het vanilleijs van tiptop, dit schepijs doet hij in een softijs machine en zo genoten we van het lekkerste, smaakvolle, romige ijs!

Vrijdag was een lange maar super toffe tour dag. We werden helemaal naar het Noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland gebracht, Cape Reinga. Op dit punt zie je een duidelijke lijn waar de Tasman Sea en Pacific Ocean elkaar ontmoeten en de omgeving was weer super mooi! mooie groene bergen, kleine baaitjes en een prachtig blauwe zee. Met een, niet al te lekkere, fish & chips sloten we de dag af in wederom een prachtig baaitje!
De volgende ochtend bezocht ik nog het nabij gelegen plaatsje Russel waar onder andere de oudste kerk van Nieuw Zeeland staat en hierna vertrok ik weer naar Auckland.

Na nog een avondje Auckland was het zondagochtend tijd om mijn route weer verder te vervolgen. Ik heb m'n dagen voor de komende weken lichtelijk uitgestippelt en ik heb zin in elke dag!

Net als in Australie lijken ook hier de vrouwelijke backpackers in de meerderheid maar de gemiddelde leeftijd ligt wel wat hoger, zeker ook in de stray bus.
We vervolgden de reis met een flink volle bus, met een gemeleerde groep van 40 backpackers tussen de 9 en 65 jaar oud, reisden we naar Paihia. Paihia is een gehucht aan de kust met maar zo'n 200 inwoners maar gezien dit een erg populaire vakantie bestemming telt het in de weekenden/ vakanties zo'n 3500(!) bezoekers! En laten wij nu net op een zondag in de vakantie hier naartoe zijn gegaan..
We bezochten 'hot water beach' op de Coromandel peninsula samen met nog veeeele andere toeristen.
Wel erg bijzonder, door warmwaterbronnen onder het strand komt er warm water boven drijven als je een gat graaft in de grond naast de koele zee en zo hadden we ons eigen, natuurlijke spa-uurtje. Op sommige plekken was het water zelfs nog te heet om in de staan!

We mochten gebruik maken van de 'stray accomodatie' (je bent vrij om eigen accommodatie te boeken maar stray zal altijd zorgen dat er ergens een bed voor je is gereserveerd) en in Hahei is dat een soort kamphuis op de camping! Super leuk! De avond vulden we met bbq en spelletjes.

De volgende dag weer een prachtige korte wandeling gemaakt naar 'cathedral cove'. Na een uurtje lopen door de groene omgeving kwamen we uit bij een prachtig baaitje (ja wederom) en kon je via een grot weer naar een ander strandje. De kust is hier echt super met veel rotsen en kleine eilandjes in de zee.

Ondertussen ben ik aangekomen in Raglan, een heerlijk relaxt surfersdorpje omgeven met mooie zwarte stranden, een blauwe zee en intens groene bossen. Wij slapen in een lodge ver weg van de bewoonde wereld midden in de bush!

Hei Kona!

• 16 Januari 2018 - 06:31

Annemiek Dirven:

Ik zit in de metro je verslag te lezen!
    Wat fijn dat je zo kan genieten en je het naaf je zin hebt!
    Dat filmpje met die dolfijnen was heeeeeel erg gaaf.

Geniet er lekker van!
    Kijk uit naar je volgende verslag.

Dikke kus liefs Annemiek

• 16 Januari 2018 - 10:32

Tjeerd:

Fijn om te lezen dat je lekker geniet! Kus, mede namens Marijke en Quint, tjeerd