Adios Antigua, Hola papas! - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Anne Orie - WaarBenJij.nu Adios Antigua, Hola papas! - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Anne Orie - WaarBenJij.nu

Adios Antigua, Hola papas!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

30 Maart 2009 | Guatemala, Antigua

Dag Antigua....

Laatste weekje Antigua zit erop... Wat zijn die 4 weken voorbijgevlogen!
Heb ook zo veel gedaan; dingen bezocht, Spaans geleerd, bij een familie gewoond, mensen leren kennen van over de hele wereld, stappen natuurlijk en nog zoveel meer.
Afgelopen week wilde ik nog even goed mijn Spaans leren, dus toch nog maar even er hard tegen aan.
Verder heb ik dinsdag het nationale ziekenhuis van Antigua bezocht wat tegenwoordig eigenlijk meer een heel groot tehuis is voor gehandicapten van alle niveaus en alle leeftijden. Naast slaapruimte en verpleegafdelingen bevinden zich in dit gebouw ook speciale scholen, opvangcentra's, een zwembad, operatieruimtes en fysiotherapie.
Best shokerend om te zien. Er word hier echt wel goed, respectvol en liefdevol met de gehandicapten omgegaan en je kon ook het geluk er van beide kanten af zien stralen.
Toch vond ik echt erg om te zien dat er totaal geen privacy is. Slaapzalen van ongeveer 20 personen zonder ook maar een enkel gordijntje, simpelweg omdat er geen geld is om heel het gebouw van gordijnen te voorzien. Net als dat er geen geld is voor goed incontinentiemateriaal en daardoor lopen ze gewoon (naar mijn idee veel te lang) in katoenen luiers.

Woensdag had ik op de planning staan om culinair te gaan koken maar ik was weer ziek... Donderdag nog even een goed avondje gaan stappen (laatste donderdagavond..) en dat was weer erg gezellig (en ja dames... heb weer zo'n 0 euro uitgeven).

Donderdagavond zijn ook mijn ouders aangekomen. Na veel moeite kon ik ze dan eindelijk bereiken, zij waren goed aangekomen. Alleen de koffers niet....
De volgende dag begonnen mijn ouders met een citytour door Guatemala city waarnaar ze weer naar het Airport vertrokken om te wachtten op de koffers. En wachtten, wachtten en nog meer wachtten... Uitendelijk zijn ze aan het einde van de middag naar Antigua gekomen maar er moest nog steeds 1 koffer aankomen, de volgende ochtend waarschijnlijk.

Eindelijk kreeg ik dan na een lange dag wachtten een telefoontje, mijn oudes waren in Antigua aangekomen en kwamen mij nu met de taxi ophalen!

Tijd om de gastfamilie gedag te zeggen dus...

En op naar het hotel aan de andere kant van het stadje. Daarna met mijn ouders uit eten gegaan en natuurlijk de oren van hun kop gekletst!

Savonds nog mijn laatste avondje stappen hier in Antigua wat weer erg gezellig was!

Zaterdagochtend werden we in het hotel opgehaald door onze Engels sprekende Duitse gids en de Spaanse taxichaffeur. We hebben het luxe want wij zijn namelijk de enige van de groep. Priverondleiding door Antigua dus. Kerken bezocht, ruinies, klooster, markt, busstation, park, Jade museum, hapje gegeten etc.

Mijn laatste dagje in deze leuke stad waar ik me al zo snel thuis voelde vloog voorbij en toen was het al snel tijd om richting Lago Atitlan af te reizen.

Onderweg weer genoten van een aantal mooie uitzichten en na aardig wat bochtten en bergen kwamen we dan aan in Panajachel, een dorpje dat aan het meer Lago Atitlan ligt. Hier zouden wij 2 nachten gaan overnachten. Ik waande me al gelijk in enorme luxe! Ik nam een douche... en heeeerlijk! Wilde er gewoon niet onderuit, lekker mijn haren wassen onder een warme douche met veel water! Wat was dat lang geleden.

Vandaag hebben we het dorpje Chichicastenango bezocht. Hier word op donderdag en vrijdag een grote groente-, fruit-, kleding-, souvenirs- en dierenmarkt gehouden. Een kleurrijke oorspronkelijke Maya markt (de Maya is een grote oude bevolking waarvan ongeveer 6 miljoen in Guatemala wonen). Ook hier nog 2 kerkjes bezorgd en daarna even goed wat tijd besteed om te shoppen uiteraard!

Rond een uurtje of 2 in de middag reden we weer terug naar Panajachel. Tijd om hier wat te relaxen en mijn spullen te ordenen want met deze overbeladen backpack kan ik toch echt niet gaan reizen...

Morgen vertrekken met de boot het meer op en in de namiddag richting Guatemala city (in de buurt van mijn vertrouwde omgeving).

We houden jullie op de hoogte over hoe onze reis de komende weken zal verlopen!


Veel liefs, ook van mijn ouders!

  • 30 Maart 2009 - 06:39

    Stichting Muses:

    Hola Anne!

    Heel veel plezier met je ouders en met je reis!

    Gr Nicole

  • 30 Maart 2009 - 10:52

    Tante TeTe:

    Geniet van alle mooie dingen die je ziet, leer goed Spaans, verwonder je en kijk uit je doppen. Lieve groeten voorje vader en moeder en ook voor jezelf.

  • 30 Maart 2009 - 15:23

    Anne:

    Hej Anne,

    Veel plezier de komende weken met Pa en Ma. Je krijgt de groeten van de chickies, ik kwam die zaterdag tegen in Breda-stad.

    Groetjesxx, Tjeerd

  • 30 Maart 2009 - 15:24

    Tjeerd:

    mhh verkeerde naam ingevuld in onderstaande bericht ;)

  • 30 Maart 2009 - 17:09

    Cynthia:

    he lieverd.mooi verhaal weer en op na een volgend avontuur met je pa en ma heel veel plezier.

    xxx

  • 30 Maart 2009 - 17:23

    Kim Gussenhoven:

    Anne, Veel plezier met je ouders. Geniet van de reizen die je nog gaat maken.
    Leuke verhaaltjes allemaal ;)
    xx

  • 30 Maart 2009 - 18:34

    Margreet:

    Lieve Anne, Helma en Erik,
    Fijn dat jullie genieten.
    Is koffer 2 ook weer in jullie bezit?
    Veel plezier de komende tijd, liefs van Teus en Margreet

  • 31 Maart 2009 - 11:02

    Carmel( Mist Anie! ):

    hola guapa!
    muy bien contar chicka.
    divertirse en papas!
    yo llamar tu este semana si?
    mi padres estar en philipijnen y ahora yo en mi casa con mi animals. barbie, ken y dino!
    hasta 91 dia!

    muchos besitos para tu SCHATJE!

  • 31 Maart 2009 - 18:55

    Robina:

    lieve anne iki heb je verhalen en je fotos bekeken en het ziet er echt allemaal gaaf uit echt super tof om mee te maken! veel succes met je spaans en je vedere reis heel veel liefs en veel plezier met je ouders dikke kus van mij en de groetjes van sjors

  • 31 Maart 2009 - 20:01

    Cynthia:

    hee an! ik probeerde je zojuist 3 x te bellen maar kreeg je niet te pakken! heb je nog wel het zelfde nummer nu?

    liefs xxx

  • 01 April 2009 - 20:06

    Judith:

    Lieverd,

    Hmm moet ook weer even vervelend zijn, om daar weer afscheid te nemen, Maarrr er komen weer nieuwe gave dingen EN mensen ;).

    We missen je nog steeds hoor!! Bel je snel! Komt donderdagaaf uit?

    Dikke kus!!

  • 04 April 2009 - 09:35

    Ariel:

    Zijn alle koffers uiteindelijk terecht gekomen???

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 31 Okt. 2008
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 172754

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2019 - 19 Augustus 2019

Working abroad

08 Februari 2019 - 08 Februari 2019

2019

29 Oktober 2017 - 01 Juni 2018

Australie etc.

07 Januari 2017 - 11 Februari 2017

Argentinie, Chili en een klein beetje Brazilie

16 November 2016 - 03 December 2016

Nepal

14 April 2014 - 22 April 2015

Aruba!

16 November 2014 - 26 November 2014

Cuba

19 Juni 2012 - 27 Juli 2012

Colombia

27 December 2011 - 23 Januari 2012

Thailand

17 Juli 2011 - 10 Augustus 2011

India

24 December 2010 - 21 April 2011

USA en ZA

28 Februari 2009 - 10 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: