Een kleine maand vol India! - Reisverslag uit New Delhi, India van Anne Orie - WaarBenJij.nu Een kleine maand vol India! - Reisverslag uit New Delhi, India van Anne Orie - WaarBenJij.nu

Een kleine maand vol India!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

18 Augustus 2011 | India, New Delhi

Ondertussen zijn we, na 25 drukke dagen in India, alweer een week terug op eigen hollandse bodem maar zoals beloofd is hier dan toch nog een reisverslag.

Na onze eerste dagen in de hectische stad Delhi was het tijd om door te gaan naar Varanasi (onze backpacks waren ondertussen terecht), de heilige stad en zeker niet minder druk. Hier zagen we dan echt de welbekende koeien overal op de weg lopen, staan, slapen. Zagen we mensen baden, wassen en offers brengen aan de heilige rivier de Ganges. We hebben verbrandingsceremonies bijgewoond, een bezoek gebracht aan een zeiden werkplaats, we hebben gestruind door de vele steegjes en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Toen we door wilde gaan naar Agra, de stad van de Taj Mahal, hebben we eerst een lange nacht door moeten brengen tussen de ratten en de kakkerlakken op het stration van Varanasi. De trein kwam een paar uurtjes te laat en ik denk dat ik deze nacht toch wel kan benoemen tot mijn ergste nacht in India.
De volgende dag kwamen dan eindelijk toch aan in Agra.

In Agra hebben we niet veel meer gedaan dan genoten van de rust en de Taj Mahal bezocht. Wat een prachtig gebouw is dat.

Vervolgens door naar Udaiphur, een fijn stadje waar we heerlijk konden shoppen, een bezoek hebben gebracht aan het paleis, een mooie paardrijtocht hebben gemaakt, nog een yogalesje tussendoor en toen was het tijd om alweer naar Jodphor te gaan, ook wel de blauwe stad genoemt, om daar het bekende fort te bezoeken.

In Jodpur bleven we niet al te lang en we gingen door naar Jaisalmar, de toegangspoort voor de woestijn en hitte alom. Na een middagje zwembad was het tijd om de woestijn in te gaan.
Nikki’s buik hield haar jammer genoeg tegen en dus gingen Judith en ik samen met onze 2 gidsen voor 24uur de middle of nowhere in. Na een aantal uur te kameel was het tijd om ons kamp op te slaan. Nouja kamp op slaan.. dekens neer leggen om daar wat kampliederen later op te gaan slapen. Bij de eerste zonnestraaltjes ontwaakte ik onder een grote berg zand, wij waren de gelukkigen die ‘s nachts in een zandstorm terecht zijn gekomen....
De volgende dag bestond weer uit vele uurtjes op de rug van een kameel en hebben we een woestijndorpje bezocht.

Na het grootste gedeelte zand afgespoeld te hebben onder de douche in Jaisalmar was het tijd om door te gaan naar Jaipur. Hier hebben we op een olifant gereden! Erg speciaal maar ook wel zielig, aangezien deze olifant maar alleen was en met een soort van haak voort werd gedreven.
Vervolgens was het tijd voor onze laatste en ook gelijk langste (slaap)trein rit ooit, 19uur! Op naar Jaisalmar, de gouden tempel! Een hele mooie, enigzins kleine, gouden tempel omringd door water. Hier moesten we voor het eerst gesluierd (hoofd en schouders bedekt), we waren weer in een ander geloof terecht gekomen, het sikhisme.

De volgende dag was het tijd om de bus te pakken en de drukte en hectiek van India te verlaten voor het Tibet in India, McLeod Ganj.
Een klein dorpje omringd door bergen en bevolkt door backpackers en Tibetanen. Hier wilden we op de koffie gaan bij de Dalai Lama (hij gaf niet thuis) en kwamen we meer te weten over Tibet. Wat een heftigheid maken deze mensen mee.

Door naar Manali, de laatste stop van onze reis. In de winter een skiristort en in de zomer een erg groen plaatsje te midden van de Himalaya. Het viel gelijk op dat ze in Manali wel wat toeristen waren gewend en dat was niet alleen te merken aan de vele winkels, hotels en restaurants maar vooral aan dat wij gewoon rond konden lopen zonder elke meter op de foto te moeten met een Indier.

Hier hebben we het rustig aan gedaan, we hebben ons verbaasd over de hoeveelheden mariuana die hier overal groeien en dan ook letterlijk overal.

Verder hebben we een hike tocht gedaan naar watervallen en een hike tocht naar de solang vallei waarbij we zelfs een ijskoude rivier moesten trotseren...
In de Solang Vallei was het weer tijd voor een nieuwe ervaring; paragliden!
Eerste reactie eenmaal boven op de berg; moet ik hiervan afspringen? Is dat niet hetzelfde als zelfmoord? ENG! Eerste reactie in de lucht; HOOG! Tweede reactie; Ik zweef! Mooi:)! Derde reactie; o nee ik wordt misselijk...
Superervaring maar ik was ook wel weer blij toen we na 10 minuten na een niet al te spoele landing weer veilig op de grond waren.

En toen was het na nog een dagje relaxen tijd om de nachtbus naar Delhi terug te nemen. Het einde van onze reis was in zicht.
In Delhi hebben we nog de laatste dingen geshopt en mocht ik op de allerlaatste dag toch nog ziek worden.

En toen zat het er weer op, weer terug naar Nederland, terug naar de filet american en niet stiekem hoeven vragen om een wijntje.
Ons celeberty leven in India verlatend, weg uit de chaos, weg van het afval overal. Ik zal de mooie hectiek van dit land nooit vergeten waar alles en dan ook alles op 1 en dezelfde weg gebeurt, waar mensen je ongegeneerd aanstaren, waar verschillende geloven door 1 deur gaan, waar vrouwenschouders niet getoond mogen worden en nog veel meer.

India, bedankt!

• 18 Augustus 2011 - 10:51

Jacqueline:

Weer zo'n mooi verhaal!
    liefs xx

• 19 Augustus 2011 - 22:12

Anne Mauer:

Zeg ga eens een reisboek schrijven :)
    Echt weer een mooi verhaal An, geeft me nog meer zin om ook naar India te gaan!! xx