Nieuwe uitdagingen - Reisverslag uit Cuba, Verenigde Staten van Anne Orie - WaarBenJij.nu Nieuwe uitdagingen - Reisverslag uit Cuba, Verenigde Staten van Anne Orie - WaarBenJij.nu

Nieuwe uitdagingen

Blijf op de hoogte en volg Anne

19 Augustus 2019 | Verenigde Staten, Cuba

Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan; werken als reisbegeleidster.

Schiphol, 21 juli 2019, daar zit ik dan... Heel stoer reis ik al jarenlang heel de wereld rond, vaak in m'n uppie. Maar nu zit ik toch met een onwijze spanning in m'n maag te wachtten op mijn vlucht naar Madrid. Daar zal ik overstappen op mijn vlucht naar Havana.
Tijd voor nieuwe avonturen, buiten vertrouwde paden gaan is waar ik van hou maar des al niettemin vind ik het retespannend dat ik naar Cuba ga om een groep van 20 volwassene te begeleiden op hun rondreis.
Mijn levensmotto 'Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan' blijft malen in mijn hoofd....

Niet zo lang geleden besloot ik dat het tijd was voor nieuwe uitdagingen in m'n leven, via mijn tante kreeg ik de tip dat de reisorganisatie Djoser elk jaar weer veel nieuwe reisbegeleidsters zoekt. Deze job leek me op mijn lijf geschreven en dus solliciteerde ik. En toen ging het snel; ik werd aangenomen, ging op cursus, kreeg een boel administratie / leesvoer mee, kreeg een reis naar Cuba toegewezen, nog meer leesvoer, nog een gesprek op kantoor en hier zit ik dan op m'n vlucht te wachten en te beseffen wat een voorrecht het is dat ik dit mag doen maar ook te beseffen dat het niet niets is, meerdere keren per dag spreken voor een groep, iedereen tevreden proberen te houden, verwachtingen scheppen en aan verwachtingen voldoen...
Iets doen wat ik nooit eerder heb gedaan...

Djoser staat bekend als een reisorganisatie voor de avontuurlijke reiziger.
De afgelopen 3 weken stonden dan ook nog niet helemaal vol gepland. Transfer, overnachtingen en enkele excursies stonden vast en verder was het aan mij de taak om de logistiek te verzorgen en activiteiten, eetgelegenheden, tips etc. bespreekbaar te maken, vrijheid blijheid voorop!

Hier stond ik niet alleen voor, ik werkte de hele periode samen met een locale gids en chaffeur, die ik als nieuwe vrienden in m'n hart heb kunnen sluiten, het was superfijn om van elkaars kennis gebruik te kunnen maken!
De groep was een leuke diverse groep (leeftijd begin 20 tot eind 50, alleenreizende en samenreizende) met veel humor!
Desondanks is 3 weken met elkaar best intensief..
Ik heb veel geleerd over Cuba, het reisleiderschap en over mezelf.
Oftewel ik ga weer met een boel kennis naar huis!

In 2014 was ik zelf al op vakantie geweest naar Cuba en ik zag veel verschillen ten opzichte van toen. Er was bijvoorbeeld WiFi! Op verschillende openbare plaatsen kon je voor $1 per uur gebruik maken van de WiFi en zo was het straatbeeld in de grotere parken veranderd van schaken en domino spelen naar jong en oud op de smartphone!
En met de groei in toerisme en alle ontwikkelingen die Cuba doormaakt heb ik ook gezien dat er veel prijsstijgingen waren, of er werd bijvoorbeeld entree gevraagd op plaatsen waar dat eerder nog niet werd gedaan.

In ieder geval vind ik Cuba nog altijd een heerlijk land! Kleurrijke straatjes, mooie groene valleien en gebergten, het toch nog letterlijk een stap terug doen in de tijd.
En de mensen zijn er zo lief, vrolijk en dankbaar.
Zo bracht ik bijvoorbeeld kleren en shampoo naar een gezin dat in een golfplaten hutje woont, dankbaar als ze waren werd ik binnen uitgenodigd en kreeg ik koffie, avocado en fruit! Ze zullen niets aannemen zonder iets terug te doen wat in hun kunnen ligt, prachtig!

Ik had het nog nooit gedaan maar nu wel!





  • 19 Augustus 2019 - 09:54

    JacQ:

    Wat ben je toch een mooi mens!
    en een bikkel

  • 19 Augustus 2019 - 13:27

    Anita IJpelaar:

    Wat een uitdaging Anne zo ont ergens stoer.
    Dit gaat jou lukken met al je ervaring en jou vlotte babbel.
    Ik vind het nog steeds heerlijk om je te volgen.
    Liefs Anita x

  • 23 Augustus 2019 - 09:48

    Lonneke:

    Super Anne! Ik ben naar India gegaan met Djoser in februari en zag toen dat het wel echt een zware baan is hoor! Ik ben benieuwd waar je volgende reis heen gaat en of je landen inderdaad van een hele andere kant gaat zien nu je reisleidster bent. Cuba is wel 1 van de favorieten van mij moet ik zeggen (echt jammer dat er nu wifi is!! haha) Ik lees graag al je volgende verhalen :) x Lonneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Cuba

Anne

Actief sinds 31 Okt. 2008
Verslag gelezen: 868
Totaal aantal bezoekers 172431

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2019 - 19 Augustus 2019

Working abroad

08 Februari 2019 - 08 Februari 2019

2019

29 Oktober 2017 - 01 Juni 2018

Australie etc.

07 Januari 2017 - 11 Februari 2017

Argentinie, Chili en een klein beetje Brazilie

16 November 2016 - 03 December 2016

Nepal

14 April 2014 - 22 April 2015

Aruba!

16 November 2014 - 26 November 2014

Cuba

19 Juni 2012 - 27 Juli 2012

Colombia

27 December 2011 - 23 Januari 2012

Thailand

17 Juli 2011 - 10 Augustus 2011

India

24 December 2010 - 21 April 2011

USA en ZA

28 Februari 2009 - 10 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: