Adios San Jose, op naar Panama! - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Anne Orie - WaarBenJij.nu Adios San Jose, op naar Panama! - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Anne Orie - WaarBenJij.nu

Adios San Jose, op naar Panama!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

18 Mei 2009 | Panama, Panama-stad


Hier dan eindelijk weer een update vanuit Latino America!
Conpermiso, heb het zo druk gehad en slechte internet toegankelijkheden...
Bereid je dus maar voor op een flink verhaal en veel foto's!

Mijn 4 weken San Jose zitten er alweer op.
Leuke weken gehad, weer veel mensen leren kennen en mooie uitstapjes gemaakt.
Het vrijwilligerswerk viel me iets tegen, het was niet wat ik er van had verwacht.
Ik had meer armoede verwacht en verwacht dat ik harder nodig was dan nu. Maar San Jose is niet 'zo' arm... Maar ik heb het wel leuk gehad op de projecten en heb er van geleerd.

Vrijdagochtend was het tijd om naar het volgende land dat op mijn lijstje stond te vertrekken: Panama.
Van te voren had ik regelmatig contact gehad met Anne (uit Eindhoven, heb ik ontmoet in Guatemala), zij zou ook mee gaan naar Panama.
Uiteindelijk vertrokken we vrijdagochtend met Jana, David, Carla, Anne, Anne en mijn 'monsterback' (moet ik toch ook nog echt iets op gaan verzinnen... Anne en backbacken...) naar Isla Colon, Bocas del Toro. Een eilandje in Panama net over de grens vanuit Costa Rica.
Na een flinke busreis met Panaline, een iets kortere busreis tussen de locals in een volksbusje en een boottochtje kwamen we dan aan op het warme eiland.

Hier hebben we de volgende dag een boottocht gemaakt.
Met zijn 5en in een moterboot met een plaatselijke gids/ chaufeur.
En ja weer dolfijnen gezien! Dit keer heb ik wel foto's kunnen maken omdat we veilig en droog in een moterbootje zaten.
Daarna gingen we via een mooie tocht langs de mangroves en enorm helder water naar een plek om te snorkelen. Het was hier erg ondiep en dat heb ik ook gelijk geweten... Heb mijn voet lelijk geschaafd.
Het was wel echt supermooi, heb echt alle kleuren die ik maar kon bedenken gezien. Koraal, vissen, zeeegels, zeesterren, parels, rotsen, planten etc. in de kleuren paars, groen, geel, rood, wit, zwart y mas... (Waar is die onderwatercamera nou....)!
Echt supermooi.
Daarna uit eten gegaan bij een restaurantje boven het water in de middle of nowhere.
Toen ons buikje weer vol zat gingen we verder naar een volgende stop. Ee nationaal park 'red frog beach'. Hier hebben we uiteraard the red frog gespot en ook nog een slang (eindelijk een levende) en verder heerlijk gezwommen aan een mooi strand.
Wij waren tot nu toe overal de enige dat was wel fijn, lekker rustig, maar nu begon het toch aardig druk te worden op het strand. Tijd om naar de volgende/ laatste snorkelstop te gaan voordat het daar ook alweer druk was.
We gingen snorkelen aan de rand van een klif, hier was het minder kleurrijk maar o.a. wel weer supermooi groot koraal gezien.

Terug gekomen op het eiland besloten we ons te verdiepen in wat we hier nog meer konden doen en wanneer we het beste naar Panama city konden reizen.
We bedachten om de volgende dag naar een mooi strand te gaan en dan 's avonds de nachtbus naar Panama city te nemen.
Eerst pinnen want zonder geld kom je nergens.
Pinautomaat 1: geld op... en dat word pas op maandag bij gevuld
Pinautomaat 2: buiten werking...
Pinautomaat 3: bestaat niet....
Ok.. we moeten het dus zien te redden met het geld dat we nog hebben. Al het geld bij elkaar gelegd, uitgeteld wat we echt nodig hebben om het hotel en de bus te betalen en toen bleef er niet veel over...
Maarja genoeg voor een goedkope kleine pizza en lady's night op Agua lounge.
$1,- voor de watertaxi en daarna gratis drinken bij dit cafe/hostel aan/ in het water.
Erg gezellig, veel reizigers ook hier.

De volgende dag konden we dus niet veel doen omdat het geld op was... De tijd maar een beetje uitgezeten in het hotel en toen op tijd naar het busstation om daar in de buurt te pinnen en in de hoop dat daar een restaurant was.
Maarnee, restaurant gesloten op zondag... wel was er een supermarkt in de buurt.
Na een aantal uur wachten kwam daar de goed verkoelde nachtbus.
Mijn stoel kon niet naar achter, de bus stopte nogal vaak en de local jongen die naast mij zat zij niets maar viel ondertussen in zijn slaap wel telkens met zijn hoofd op mijn schouders... Een erg comfertabele nacht gehad dus...
Uitendelijk kwamen we om 4u 's nachts aan in Panama city en hadden we door het 's nachts reizen wel een dag extra hier.

Toen we uiteindelijk een goed hostel hadden gevonden besloten we om eerst maar eens te gaan ontbijten. Wat rondgelopen in de buurt, veel krankemikkige restaurantjes gevonden die er niet echt smakelijk uitzagen en uiteindelijk maar bij de MacDonalds beland.
Na ons heerlijke Macontbijt hebben we de bus gepakt naar Panama Viejo Ruines. Zoals de naam al zegt, ruines van wat Panama stad vroeger was. Maar hier wilde we ook wel meer over weten dus daar aangekomen gingen op zoek naar een toeristen kantoor. Gesloten op maandag... Het zit ons ook wel mee.
Wel even wat rondgelopen langs de ruines en via het water met uitzicht op de America brug weer richting een bus gelopen.
Deze bus zou ons brengen naar MultiPlaza, een grote mall.
Hier wat informatie opgevraagd over tours en geshopt!

De volgende dag zijn met z'n allen het Panamakanaal gaan bezoeken. Ja je kan toch moeilijk in Panama zijn geweest zonder het kanaal te hebben gezien. Was op zich wel interessant om te zien hoe het veel besproken kanaal in elkaar zit en eruit ziet.

's Avonds met Jana en Anne naar het circus gegaan. Een circus vol acrobatic en gegoochel waar m'n mond echt letterlijk van open viel, heel mooi, spectaculair en een geslaagde avond.
Hierna nog een barretje opgezocht in de uitgaansarea maar na een paar sangriatjes en een waterpijp toch maar moe en voldaan naar huis.

Woensdag werden Anne en ik al vroeg in de ochtend bij het hotel opgehaald (4.30) voor de tour die wij hadden geboekt. We zouden de Kuna Yala eilandjes bezoeken. Dit zijn 365 eilandjes langs de carbische kust die worden bewoond door de Indi-bevolking die je veel ziet hier in Panama, leek ons dus wel interessant.
De busreis van ongeveer 3 uur naar de boot was al een heel avontuur. Het busje werd volgepropt met Indi's (en Anne en ik), ging over hobbelige wegen en door een rivier (letterlijk) en ging verschillende keren kapot. Uiteindelijk kwamen we aan bij de haven waar al een schattig klein Indi-mannetje op ons stond te wachtten: onze gids.

De boottocht begon al helemaal mooi, we zagen vele kleine eilandjes, bewoond en onbewoond, met palmbomen, witte stranden, rieten huisjes, buiten douches etc.
Uitendelijk kwamen we na zon 1,5 uur aan bij ons hotel. Dit eilandje bestond uit een vliegveldje, het hotel, strand en palmbomen. Heerlijk, wat een rust na die grote, chaotische stad Panama.
Het hotel gaf een beetje het familiegevoel, simpele maar lekkere maaltijden en het werd beheerd door 1 grote familie, iedereen zat gezellig bij elkaar.
Na het ontbijt gingen we naar een ander eilandje voor het strand. De tocht hier naar toe leidde ons weer langs vele eilandjes en luxe jachten (hoe dubieus). Uiteindelijk was daar ons paradijselijke eilandje:
het water kon niet blauwer, het strand niet witter, de schelpen niet groter, de palmbomen niet mooier en zo kan ik nog wel even door gaan. Het typische plaatje van een paradijs.
Hier hebben we lekker gezond, gezwommen, gerelaxed en gesnorkeld bij een grote gezonken boot, echt mooi om te zien hoe de vissen en planten hierop gaan leven, het gaf me echt een beetje het Titanic idee alleen dan dichter op de oppervlakte (en nee ik had weer/ nog geen onderwatercamera...).
Puur genieten hier. Later vertelde de gids ons dat het nu toch tijd was voor lunch en dus gingen we weer terug naar het hotel.

's Middags bezochten we een ander iets groter eiland. Dit eiland heeft ongeveer 150 inwoners. Mooi om te zien hoe de bevolking hier woont maar de bevolking zelf sprak me iets minder aan. Ze waren alleen maar bezig met verkopen en stonden niet open voor een praatje. Ook onze gids zei niet veel en gaf vaag antwoord op onze vragen.
Na wat rondgekeken en uiteraard wat gekocht te hebben gingen we weer terug naar het hotel. Moment van relaxen. Lekker niets doen, genieten van het uitzicht en de rust, heerlijk.

De volgende ochtend gingen we weer terug naar Panamacity.
Hier hebben we een park bezocht dat hoog op een berg ligt met uitzicht over heel de stad en het kanaal.
Een paar mooie fototjes en vele musquito beten later besloten we weer naar beneden te gaan en hebben we nog een touristisch marktje bezocht.

's Avonds vertrok ik met Anne en Jana met de nachtbus richting Costa Rica.
Na een ijskoude rit kwamen de volgende ochtend aan bij een grensplaatsje. Hier moesten we een paar uur wachtten op de volgende bus waarmee we naar Puerto Viejo zouden gaan.
Puerto Viejo is een plaatsje aan de Caribische kust van Costa Rica vlakbij de grens van Panama. Hier zou de rest van de San Jose groep, en Jaap die ik al ken vanuit Guatemala, ook zijn dit weekend.

Het weekend dus weer lekker doorgebracht aan het strand. Ook een dag een fiets gehuurd, dat was lang geleden, heerlijk Hollands. Verder nog wat souvenirtjes geshopt en uitgegaan in de strandkroegjes. Ook nog wildlife gespot, enorm grote krabben en een luiaard. De luiaard was dit keer erg dicht bij, het was die ene da n de 2 weken dat hij naar beneden komt om het toilet te bezoeken en dus kon ik mooi zien hoe langzaam, dit toch wel een beetje eng uitziende dier, naar beneden kwam vanuit de boom.
Alles bij alles was het weer een gezellig weekend, laatste weekendje voorlopig met vertrouwde mensen.

Gisteravond ben ik weer aangekomen in San Jose. Hier blijf ik nu nog 1 nacht in een hostel samen met Anne. Vanavond laatste avondje op stap hier en Anne's verjaardag vieren.
Morgen vertrek ik naar Nicaragua, daar zal ik 1 nacht verblijven en dan ga ik naar Honduras. Voor het eerst dat ik echt helemaal alleen op pad ga, wel spannend dus maar heb er zeker zin in.

Foto's volgen later, ik kan ze hier niet uploaden jammer genoeg.

Groetjes



  • 19 Mei 2009 - 06:58

    Tjeerd:

    Ik heb zo'n medelijden met je...

  • 19 Mei 2009 - 09:10

    Tante TeTe:

    ik sluit me aan bij Tjeerd, arm schaap wat een ontberingen!maar wat ben ik jaloers. Ga je nog naar Diana in Nicaragua? Ja, doe haar dan mijn groeten. Sterkte met je alenige trip er komen vast heel snel weer lieden bij. Groetjes TeTe

  • 19 Mei 2009 - 09:50

    Papa Erik Orie:

    Wat een leven, afzien hoor. Hier gaan wij op weg naar hemelvaartsdag; beetje regen, beetje zon en kijken naar de visjes in de vijver. Ook leuk. Pas goed op jezelf en geniet.

  • 19 Mei 2009 - 10:37

    Oma De Jong:

    We zijn allemaal jaloers als we dit lezen.Ik vind het wel knap dat je nog tijd hebt voor zulke uitgebreide verslagen.En zulke leuke.Opa zou trots op je zijn.ik ben dat al.

  • 19 Mei 2009 - 13:38

    Cynthia:

    zoo flink verhaal wel erg leuk weer ben benieuwd na je foto`s

    xxx

  • 19 Mei 2009 - 17:34

    Jacqueline O:

    Hi Anne,
    het blijft geweldig wat je allemaal meemaakt en doet en ziet!
    hopelijk maken wij ook van die spectaculaire dingen mee op onze vakantie die overmorgen begint en gaat naar de Bourgogne en naar Belgie
    je hoort wel wat we hebben gespot.
    voor jou liefs en blijf genieten!

  • 19 Mei 2009 - 19:16

    Ariella:

    Oh, je bent op Bocas del Toro geweest! Dat wilde ik ook graag, maar daar had ik toen geen tijd voor....goed te lezen dat je je zo vermaakt. Ben benieuwd hoe het je bevallen is, alleen op pad naar Honduras!

    Veel plezier daar en tot mails!!!

    x, Ariel

  • 20 Mei 2009 - 08:47

    Stichting Muses:

    Hoi Anne!
    Leuk verhaal weer! Suc6 met het alleen reizen naar Honduras en Nicaragua, zal vast wel lukken! Ben benieuwd naar je volgende avontuur!
    Groetjes Nicole

  • 21 Mei 2009 - 09:32

    Stefanie:

    gaaf nu heb je goed verschil gezien..armoede en paradijs!
    Je maakt ons zoooo jaloers!

  • 05 Juni 2009 - 13:25

    Cora Keller:

    Leuk om je verhaal over Panama te lezen, erg herkenbaar voor mij omdat ik er in januari ook ben geweest. Volgens mij hebben we dezelfde rode kikker gezien en die luiaard hing er toen ook al boven.Veel plezier verder. groetjes van Cora en een kus van Jaap.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 31 Okt. 2008
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 172518

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2019 - 19 Augustus 2019

Working abroad

08 Februari 2019 - 08 Februari 2019

2019

29 Oktober 2017 - 01 Juni 2018

Australie etc.

07 Januari 2017 - 11 Februari 2017

Argentinie, Chili en een klein beetje Brazilie

16 November 2016 - 03 December 2016

Nepal

14 April 2014 - 22 April 2015

Aruba!

16 November 2014 - 26 November 2014

Cuba

19 Juni 2012 - 27 Juli 2012

Colombia

27 December 2011 - 23 Januari 2012

Thailand

17 Juli 2011 - 10 Augustus 2011

India

24 December 2010 - 21 April 2011

USA en ZA

28 Februari 2009 - 10 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: