Eerste weken Australië - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Anne Orie - WaarBenJij.nu Eerste weken Australië - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Anne Orie - WaarBenJij.nu

Eerste weken Australië

Blijf op de hoogte en volg Anne

24 November 2017 | Australië, Brisbane

Lieve allemaal,

Ondertussen ben ik alweer een aantal weken 'down under' zoals dat genoemd wordt, geen idee waar ik moet beginnen met schrijven..

Laat ik dan als echte Hollander maar beginnen met het weer... en met klagen want t weer viel best tegen;).
Heerlijk overwinteren in Australië dacht ik, niet erbij nagedacht dat de lente hier redelijk in de buurt komt bij die van ons; koude wind, lekker zonnetje en heel veel pollen. En zo had ik binnen een paar dagen al alle warme kleding aangehad die ik mee had genomen en na een week ook de plaatselijke apotheek maar leeggeroofd.

Gelukkig reizen we naar het noorden en dat betekend hier; steeds warmer! En uiteindelijk ook wel weer, steeds natter... Want in de winter is het hier regenseizoen maar gelukkig hebben we er nog niet heel veel last van.

Ok even beginnen bij het begin;
29/10 vertrok ik dus samen met Lotte en Annemiek vanaf Schiphol en we kwamen na 24uur reizen aan in Adelaide, een stad aan de kust in Zuid-Australië.
Die lange vlucht is me alles meegevallen; paar filmpjes gekeken, wat gegeten, geslapen en vervolgens een paar uur rondlopen/eten/spelletje spellen tijdens onze stopover op Kuala Lumpur en toen nog een keer het riedeltje.

Na weinig slaapuurtjes kwamen we sochtendsvroeg aan in Adelaide waar we gelijk onze camper ophaalde en naar de camping reden. Tijd om moe te worden kregen we vandaag niet; we hebben de stad verkend en icm wat verkeerd lopen hadden we zo 30km in de benen en vielen we savonds als een blok in slaap.
Ook hierna hebben we eigenlijk niet of nauwelijks last gehad van een jetlag.

We reden gelijk van het ene hoogtepunt naar het andere. We gaan in rap tempo alle highlights van de oostkust af maar doordat er telkens weer iets heel tofs in het verschiet staat is het helemaal zo erg nog niet om de volgende dag met ons huis op wielen weer door te moeten.

Vanuit Adelaide reden we via het prachtige wijngebied van de Adelaide Hills naar de ferry voor Kangaroo Island. We waande ons helemaal in het filmdecor van McLeod's Daughters.
Ook zagen we nog voor Kangaroo Island de eerste Kangaroo! Dood langs de kant van de weg... Even later gelukkig ook een levende, bijzonder hoe mooi en gemakkelijk die over de omheiningen springt.

Op Kangaroo Island zagen we ook veel kangoeroes en koalas! Zelfs dicht naast de camper, zo mooi en bijzonder om ze van zo dichtbij te zien! We hadden een wandeling gemaakt om koalas te spotten en zagen de eerste hoog in een boom, de tweede was al wat beter zichtbaar en toen we tevreden terug kwamen bij de camper zat er in de boom naast onze camper 1 onze eucalyptus boom kaal te plukken met een baby op zijn rug, wat een heerlijke slome beesten! Ik heb me laten vertellen dat ze zo'n 20uur per dag slapend doorbrengen en voornamelijk snachts actief zijn en dus was het wel erg bijzonder dat wij ze met daglicht in actie hebben gezien.
Verder was Kangaroo Island een prachtig eiland, met mooie natuur en veel dieren, wat we voornamelijk op de Amerikaanse manier verkenden; met de auto naar de hotspots rijden, uitstappen en een stukje wandelen.
Mooie stukken over de rode zandpaden gereden en vooral aan het einde van de middag en vroeg in de ochtend moesten we uitkijken dat we geen dieren (met name kangoeroes) raakten.

Nadat we na 2 nachten weer op het vasteland van Australië kwamen reden we door naar de Grampians. Zo kwamen we ook gelijk in de volgende staat terecht; Victoria. De weg er naartoe was al prachtig! Grote groene bergen en rotsen reisden in de verte voor ons op.
Dit was ook gelijk de route waarop we uit gingen testen hoe ver we met een bijna lege tank konden rijden... De kaart gaf een tankstation aan en daarvoor moesten we afslaan en een zandpaadje op, ok... Dat zandpaadje werd steeds hobbeliger met grote plassen en laaghangende takken en we kwamen erachter dat we onze Jucy camper best als 4x4 konden gebruiken. Verschillende hekken van weilanden hebben we moeten openen totdat we erachter kwamen dat hier in de middle of nowhere echt geen tankstation zat en we ook niet verder konden rijden. Dus weer dezelfde terug en gezien de schemer begon te vallen bij de eerste de beste camping gestopt om te overnachten (daar hadden ze gelukkig ook wat benzine voor ons).

De volgende dag was het feest, Annemiek was jarig! We vierden de dag met pannenkoeken als ontbijt, taartjes van de bakker, ijsjes, champagne en mooie wandelingen naar prachtige uitkijkpunten in de Grampians.

Hierna reden we door naar het startpunt van de bekende Great Ocean Road die we in een paar dagen volgden richting Melbourne.
We zijn onder andere gestopt bij Otway National Park. Hier zagen we ook weer verschillende koalas en mooie watervallen. Ook was dit de plek waar we overnachtte op een gratis 'camping'. In Australië vind je op sommige plekken gratis campings, de ene wat luxer dan de ander. Deze was echter niet meer dan een parkeerveld en grasveld met onder een afdakje een wc pot maar gelukkig zijn wij in de camper voorzien van water en een gasfornuis.

De Great Ocean Road was erg mooi! Prachtige stukken langs de kust gereden maar ook hier was de wind ook nog erg koud dus het was voornamelijk uitstappen, rondkijken, foto maken en weer instappen. De beroemde '12 apostelen' was zeker niet 1 van mijn hoogtepunten; het is het welbekende plaatje alleen struikelde ik er over de Japanners met hun selfiesticks, iPads en telelenzen.

Tijd voor weer een stad, Melbourne! De stad waar Jaap uit Lage Zwaluwe alweer 7 jaar naar toe is verhuisd. Tijd om een hapje te eten en bij te kletsen dus! Erg leuk om hem als ware local te horen praten.
Melbourne vind ik verder een leuke stad, beetje mini New York wel met de vele hoge gebouwen en we hebben er erg goed kunnen shoppen:).
Ook vonden we het hier wel eens tijd om goed op stap te gaan, dat viel wel een beetje tegen. Tamme sfeer, dure drank en om 1u was t afgelopen...

Na Melbourne reden we weer een prachtige route via de kustplaatsen Eden en Jervis Bay naar Sydney. In Eden ontmoette we de nichten van Annemiek plus aanhang (1 nicht woont in Sydney en de andere was nu hier op vakantie) en in Sydney zochten we de nicht van Lotte op!
Allemaal veel gezellig bijkletsen met bekenden dus.
Sydney is met ruim 4.5miljoen inwoners de grootste stad van Australië.
In Sydney sliepen we bij de familie van Lotte in de prachtige wijk Surrey Hills met mooie huizen met schattige balkonnetjes en veranda's. Sydney is een mooie stad die we ook weer grotendeels per voet verkenden. We liepen over de harbourbridge, langs t strand en door de buitenwijken.
Ook zijn we een dag gaan zeilen wat er nog best wild aan toe ging met windkracht 7/8!
Annemiek en ik besloten dat t tijd was voor een nieuwe verrijking in ons leven; we sloten ons Sydney avontuur af met een klassieke voorstelling in het operahouse. Mooie muziek en sowieso een prachtige locatie natuurlijk.
Tijdens ons bezoek aan Sydney kwam er ook uitslag over het homohuwelijk referendum; 61% zegt yes! Dus er hing een goede en vrije sfeer.

Vanuit Sydney wilden we de blue mountains bezoeken, onder andere bekend van het beroemde punt 'the tree sisters' (3 bergrotsen in een grote groene vallei) en dit was ook gelijk het enige wat we te zien kregen want hierna begin het heel hard te regenen, zonder einde...
We hebben gelukkig wel een glimp kunnen vangen van de uitgestrekte vlakte, de bergen en de diepe ravijnen van dit gebied en ik hoop hier nog wel naar terug te komen met beter weer.

Nu zijn we maar doorgereden naar het wijn gebied Hunter Valley waar we aan het einde van de middag, nog steeds in de regen, aankwamen. Toen gebeurde er weer iets unieks; allebei de campings die dit gehucht telt waren vol... Gelukkig streek de manager van de 'campground' over zijn hart en maakte een plekje voor ons vrij. De (van vroegere jaren) bekende groep 'Live' treedde namelijk voor het eerst in jaren weer eens op en jawel; in dit gehucht, dus men was van heine en verre gekomen om dit mee te maken.
Wij genoten de volgende dag volop van dit gebied dmv een wijntour. Met een taxi busje werden we door de prachtige vallei van de ene proeverij naar de andere gereden.

De volgende dag, en weer een paar flessen wijn rijker, reden we door naar het surfersplaatsje Byron Bay. Hier sliepen we bij een hostel met het voordeel van de gezellige sfeer van het hostel (op de campings staan we over het algemeen tussen de pensionadas) maar onze slaapplek was letterlijk op de parkeerplaats. Hier liep ik overigens letterlijk tegen Lotte en Nina aan, 2 meiden uit Lage Zwaluwe die ook voor langere tijd door Australië aan het reizen zijn. Super toevallig en gezellig.
Het weer was ook hier nog super wisselvallig dus we besloten niet te gaan surfen maar hebben wel genoten van de heerlijke sfeer van dit gezellige relaxte kustplaatsje waar ze beter weten hoe je op stap moet gaan dan in de grote steden!

Door naar Surfers Paradise. Doet zijn naam overigens geen eer aan want we zagen maar weinig surfers. Surfers Paradise deed me een beetje denken aan een minivariant van Miami; veel torenhoge appartementen gebouwen en hotels aan de kant van de kust en de stad straalde een en al feest uit. Misschien mede doordat de middelbare scholieren hier net klaar zijn met hun examens en massaal met zijn allen naar de voor hun Costa Brava, waren vertrokken.
Wel eindelijk echt lekker weer! Tijd voor een stranddagje.

Hierna was het tijd voor de laatste stop van Lotte; Brisbane! Een super leuke kleinere stad met veel water. We verkenden de stad te voet en per ferry. Brisbane was al helemaal in de kerstsfeer; volop versieringen en lichtjes! Toch wel weer een beetje gek in deze warmte.

Ondertussen is Lotte naar huis gegaan en zijn Annemiek en ik aan de laatste 2 weken van ons camperavontuur begonnen.

Ok ik heb dus alweer veel te veel moois en bijzonders mee gemaakt om zo op te schrijven maar ik hoop dat ik toch een beetje een beeld heb kunnen geven van mijn eerste maand in Australië!

Liefs Anne

• 26 November 2017 - 12:38

Helma Orie:

Lieve dochter, weer heerlijk om je ervaringen te lezen. Wat hebben jullie het gezellig, (zal afkicken zijn over 2 weken), maar zoals je als 8 jarige al zei toen je op ponykamp wilde: “dan ga ik nieuwe mensen ontmoeten” ! Veel plezier, genietse.xxx

• 26 November 2017 - 12:40

Kristen.:

Lieve Anne,
    Wat heerlijk om weer een reisverslag van je te ontvangen.
    Is weer een mooie reis zo te lezen.
    Ik kijk nu al weer uit naar je nieuwe verslag.
    Je ziet zoveel dat je elke dag wel een beetje op moet schrijven om alles te kunnen onthouden.
    Een hele fijne tijd daar.
    Liefs,
    Kristen.

• 26 November 2017 - 13:37

Nikki :

Leuk geschreven schat!
    Heerlijk; eerst zeuren dat het te koud is, en op het einde is het te warm voor kerstversiering ;) Hihi.
    Geniet ze! xx

• 26 November 2017 - 21:46

Marijke :

Heerlijk! Geniet van al het moois daar en de komende weekjes nog van de gezelligheid van Annemiek! Daarna op naar meer mooi avontuur down under! Liefs en xxx van ons!

• 26 November 2017 - 22:15

Martha:

Hoi Anne
    Wat heb ik weer zoals vanouds genoten van je reisverhaal.Een vriend van ons was ambassadeur in Adelaide en nu krijg ik via jou een beeld van het land .
    Toch een beetje spijt dat we zijn uitnodiging om te komen logeren afgewimpeld hebben nu ik dit zo lees.
    Kijk uit naar je volgend avontuur.
    Blijf genieten
    Liefs xxx

• 27 November 2017 - 09:09

Lisanne:

Toch weer fijn om zo je avonturen mee te maken! Geniet ervan schatti! Enjoy and be safe

• 02 December 2017 - 17:02

Margreet En Teus:

Lieve Anne ,
    Weer een reis, waar wij jaloers op worden. Wat maak je weer veel hoogtepunten mee. Lieve Meis, zorg goed voor je zelf. Wij drinken een wijntje op je en doe jij dat ook op tijd,