Tussen de vissen in het water; de Malediven! - Reisverslag uit Malé, Malediven van Anne Orie - WaarBenJij.nu Tussen de vissen in het water; de Malediven! - Reisverslag uit Malé, Malediven van Anne Orie - WaarBenJij.nu

Tussen de vissen in het water; de Malediven!

Blijf op de hoogte en volg Anne

13 Februari 2019 | Malediven, Malé

Het was zover, voor velen een droombestemming en voor ons nu werkelijkheid; de Malediven!!

Maandagochtend vlogen we al erg vroeg van Sri Lanka naar het hoofdeiland Male, vanaf de lucht zagen we al de prachtige turquase blauwe zee en de idyllische resorts. De Malediven bestaat uit ongeveer 1200 eilanden en ligt 650km zuid west van Sri Lanka, we waren er dan ook zo!

Vanuit Male namen we de speedboot en waren we in een klein uurtje op Maafushi, het eiland waar we deze week zouden verblijven.
Het eiland hadden we in no time verkend, van het ene eind van het eiland kon je het andere eind al zien. Verschillende hotels, restaurants, tourshops en toeristen winkeltjes vulden het straatbeeld.

De Malediven zijn 100% Islamitisch met als gevolg dat je niet overal in bikini mag lopen of alcohol kan kopen.
Maar overal zijn oplossingen voor; drankjes kan je drinken op een boot vlakbij het eiland of op een van de vele resort eilanden en in bikini mag je je vertonen op 'bikini beach' of uiteraard op een resort eiland.

Wij gingen onze eerste dag naar bikini beach! We genoten van het prachtige turquase blauwe water en terwijl we weg laten te branden op het strand werd het steeds bewolkter en begon het harder te waaien... De toon was gezet, wij zouden het unicum treffen 4 van de gemiddeld 4 dagen regen in februari op de Malediven mee te maken.

We kwamen er al snel achter dat het op de Malediven net zo duur is als je het zelf maakt en dat hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Je kan lekker eten voor niet veel geld en we boekten prachtige tours voor het bedrag dat mij in bijvoorbeeld Australië niet was gelukt.

Dinsdag hadden we een volle excursie dag geboekt. Na ongeveer 2uur varen kwamen we aan bij Manta-point, het is niet het seizoen om de gigantische Manta roggen te zien maar wij hadden het geluk 3 van deze mooie dieren, met een spanwijdte van minstens 2 meter, door het water te zien zweven.
Toen we ze een tijd hadden bewonderd gingen we verder varen, op zoek naar de grootste vis; de walvishaai! Ook hier hadden we geluk, tot 2 keer toe konden wij met deze gigantische vis van zo'n 7 meter mee zwemmen. Zo bijzonder!
Hierna begon het weer aardig om te slaan, we maakten een tussenstop op een klein lokaal eiland om daarna in ongeveer 2,5uur (een stuk langer dan normaal) over een wilde zee terug naar Maafushi te varen.

De volgende dag was bedoeld voor een dag vol ontspanning! Zonnen, zwemmen, eten en drinken; we gingen een dag all-in! We vertrokken naar een klein resort waar flinke regenbuien ons niet bespaart bleven. Desondanks was het prachtig! Het onderwater leven was vlakbij de kust al zo rijk, echt 1 groot mooi aquarium!
We waren zo brutaal om in 1 van de watervillas binnen te spieken, werkelijk waar prachtig! Glazen vloer waardoor je de onderwater wereld vanuit bed kon zien en een klein bad op je eigen privé terras. Je betaald er dan ook wel minstens €1100 per nacht voor...

Donderdag gingen we nog een keer mee met een snorkel tour, de dag begon weer mooi en zonnig. We zwommen met schildpadden, met dolfijnen, zagen allerlei soorten prachtige vissen zoals nemo en de unicornvis en bewonderden het mooie koraal. We aten lunch op een zogenoemde zandbank. Op de zandbank brak het noodweer weer los en toen het weer weer beter werd en we weg wilden gaan was de boot kapot (hebben wij een Malediven vloek??). Gelukkig waren we niet ver van Maafushi, kon er een nieuwe accu gebracht worden en zouden we niet hoeven te overnachten op dit onbewoonde eiland. De tijd werd ondertussen creatief gedood door onze fantastische gids die graag foto's maakte van ons in de meest walgelijke cliché posities.

Alsof het nog niet genoeg was kwam er onze laatste nacht een flinke storm over het eiland, onweer en regen hielden me wakker en ik vroeg me af of we het eiland wel af zouden kunnen komen om onze vlucht te halen...
Het hele eiland stond blank van de zware regenval maar het noodweer was gaan liggen en we konden vertrekken.

En zo was het weer tijd om afscheid te nemen van Lotte en Annemiek.. Wat hebben we weer een prachtige reis gemaakt samen! Wat hebben we genoten, gelachen en bijzondere herinneringen gemaakt.

We zagen misschien niet het ydilische Malediven met een strak blauwe lucht maar dit was ook bijzonder en zeker fantastisch!