Wild wild North West - Reisverslag uit Broome, Australië van Anne Orie - WaarBenJij.nu Wild wild North West - Reisverslag uit Broome, Australië van Anne Orie - WaarBenJij.nu

Wild wild North West

Blijf op de hoogte en volg Anne

20 April 2018 | Australië, Broome

En toen was het zover, een stuk van mijn reis waar ik al lang naar uit keek, met een 4WD campervan door het ruige noorden naar het prachtige westen. Vele enthousiaste verhalen had ik er over gehoord en ik had het bijzondere geluk deze trip te mogen maken met mijn tante!

Ondertussen zit de eerste week erop en zijn we vanaf Darwin, in het noorden van Australië, dwars door de ruige Kimberley regio naar Broome aan de westkust gereisd. Een route van meer dan 3000 km.

Na een dagje in het hete Darwin (wat ik niet echt de moeite vond om langer te blijven) zijn we naar Litchfield NP gereden. Dit park staat bekend om zijn vele onwijs grote termieten bergen en mooie watervallen.
Daar sliepen we een nachtje en hadden we de tijd om onze camper een beetje in te richten. En ja dat was een hele opgave met al onze dingetjes en datjes.
Zowel savonds als sochtends konden we ons 'douchen' in een van de vele watervallen, wat een heerlijk gevoel van vrijheid!

Hierna reden we door naar Kakadu, we waren klaar voor wat wildere wegen, hadden ten slotte niet voor niets een 4WD camper!
Het droge seizoen is pas net ingegaan en we liepen er al snel tegenaan dat veel wegen toch nog gesloten waren omdat ze nog niet toegankelijk waren door teveel water en/of begroeiing.
Maar goed we hadden toch plannen om een heel jaar mee te vullen dus nu konden we wel iets gerichter gaan plannen.
Een van de highlights was gelukkig al wel open; Ubirr, een rotsformatie met veel aboriginal rock-art en geweldig uitzicht over de uitgestrekte omgeving.
Wat is dit land groots!
Ook is er vlakbij Ubirr een uitkijkpunt over een weg die nog was ondergelopen door een snel stromende rivier. Dit is een bekend punt omdat velen toch denken de oversteek met hun auto te kunnen maken en vervolgens vast komen te zitten in de rivier tussen de krokodillen. We zagen inderdaad hier en daar een auto in de rivier maar wij hadden het unicum geen krokodil te zien...

Na nog wat mooie wandelingen in dit gigantische park was het tijd om 'the Northen Terriotory' te verlaten en 'Western Australia' in te gaan.
Australië heeft verschillende staten en elke staat heeft zo zijn eigen regels, zo mag je alleen in Noord Australië 130km/u rijden op de snelweg en zijn ze in West Australië heeeeeel streng in wat je hun gebied mee in neemt. Er mag absoluut geen groente, fruit en honing vanuit een ander gebied binnen komen en zo werden onze boodschappen allemaal zonder pardon de prullenbak in gegooid.
Ook gingen we gelijk 1,5u terug in de tijd met als gevolg dat het nog eerder licht wordt in de ochtend en nog eerder donker in de avond. En zo lagen we deze avond met ons goede gedrag al om 20u in bed (2,5 uur na zonsondergang)!
We stonden dan ook wel weer om 5u op om te gaan zwemmen met zonsopkomst in een infinitypool met uitzicht op Lake Argyl en de omliggende bergen, super mooi!

Ondertussen waren we er ook achter dat onze koelkast het niet naar behoren deed (elke dag lauw bier werden we niet heel blij van) en na een ochtend bij de monteur reden we verder de Kimberley in, op naar El Questro! Een mooi park met flinke off road tracks waar we er ook achter kwamen dat niet alles betreft het 4WD rijden ons uitgelegd was...
Maar goed deze vrouwen redden zich wel en zo leren we elke dag bij!
Van El Questro naar de Bungles Bungles gereden, een zeer afgelegen nationaal park, waar we weer uitzichten kregen op prachtig mooie bergen in de vorm en kleuren van bijenkorven en waar we liepen door onwijs diepe en smalle kloven in deze bergen.

We zagen roofvogels, slangen, walibi's, koeien, paarden en vooral heel veel uitgestrekte landschappen met niets anders dan af en toe een berg en af en toe een andere auto of een roadtrain.

Ondertussen bleek onze koelkast het nog steeds niet te doen en besloten we (mede dankzij verschillende highlights die zo vroeg in het seizoen nog niet toegankelijk waren) zo snel mogelijk richting de bewoonde wereld te gaan.

En zo kwamen we gisteren aan in Broome. Een toeristisch kustplaatsje aan de superblauwe Indische Oceaan.
Wat een wereld van verschil met waar we de afgelopen week waren.

De koelkast lijkt ondertussen gemaakt maar nu lijkt de watertank te lekken, vandaag nog maar een bezoekje aan de monteur dan voordat we weer doorreizen.

• 20 April 2018 - 16:41

Jacqueline:

Heerlijk! Geniet samen met volle teugen (ook van je koude biertje)
    Liefs voor allebei
    JacQ