laatste weken Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Anne Orie - WaarBenJij.nu laatste weken Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Anne Orie - WaarBenJij.nu

laatste weken Nieuw Zeeland

Blijf op de hoogte en volg Anne

16 Februari 2018 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Onze laatste dag in Wanaka bestond voornamelijk uit wachtten.
9.45 werd 14u, 14u werd 15.30 en uiteindelijk was daar dan om 16.15 de bus!
In ieder geval konden wij wel doorreizen zonder stops te moeten missen of een privé vliegtuig te moeten betalen zoals sommige anderen...

De volgende stop was Queenstown, een kleine (10.000 inwoners) maar levendige stad! Het centrum zit vol met restaurants (o.a. de wereldberoemde Fergburger die 21u per dag open is en waar continue een rij staat van minstens een half uur wachten) en barretjes (ook een cookie bar met de lekkerste vers gebakken koekjes om de biertjes even af te wisselen!).
Velen gaan zichzelf hier van de brug laten gooien maar ik heb vooral van al het lekkere eten en drinken genoten:). EN de prachtige omgeving! Queenstown ligt aan een meer en is omgeven door bergen (o.a. de beroemde Mordor berg van Lord of the rings) en ik ben de hoogste berg opgehiked voor nog mooiere uitzichten.

Het weer bleef ook in Queenstown wisselvallig maar we vertrokken op een prachtige dinsdagochtend meer richting het zuiden. De vroege ochtendzon scheen prachtig op de vers besneeuwde bergtoppen (ja hartje zomer zegt ook hier niets). Met Stray reisde ik richting het bekende pareltje van het zuiden; Milford Sound. Dit is een fjord van zo'n 16km met bergwanden die ver de lucht in reizen. De route hierna toe was alleen al de moeite waard, tussen gegigantische bergrotsen en langs ontelbare watervallen door kwamen we uiteindelijk aan bij de Sound en we hadden prachtig weer om hier nog meer van de omgeving te genieten met de bootcruise.

Onze accomedatie deze nacht lag in de middle of nowhere, lekker basic zonder telefoonbereik en zonder stroom. Deze complete duisternis gaf snachts dan ook een geweldige sterrenhemel! Nog mooier dan de sterrenhemel die we zagen bij blue duck station en die was al ongelofelijk. We zagen ontelbaar veel fel schitterende sterren, een hele duidelijke melkweg, heel veel vallende sterren, verschillende ruimtestations sjeesde voorbij en we konden zelfs Mars zien! Ik wist niet eens dat dat laatste mogelijk was met het blote oog.

De volgende ochtend moest ik een beetje denken aan de Hollandse winter, het was echt ijskoud! Handschoenen aan en oorwarmers op koud zeg maar. Gelukkig kon ik wel een, door hout gestookte, warme douche krijgen.
Het was een prachtige dag en in de zon reisden we verder naar het allerzuidelijkste puntje van het zuidereiland. Daar vandaan pakte we de ferry naar het derde eiland van Nieuw Zeeland; Stewart Island!
De ferry rit van een uur was geen pretje maar het het was t waard zoals ze zeggen.. Stewart Island is erg mooi en we hadden het geluk met zonnig weer en dus wat rondgewandeld langs verschillende baaitjes.

Na Stewart Island nog terug gegaan naar Queenstown en hierna verder omhoog, we reden door naar Mt. Cook. Een prachtige route weer langs verschillende gletsjers en bizar blauwe meren. We sliepen in een hostel/ motel midden in het Nationale Park en dat gaf ons mooi de gelegenheid om na aankomst gelijk een wandeling te doen. En dat was maar goed ook want de dag hierna heeft het heel de dag geregend en was het zo bewolkt dat we geen berg konden zien...

Ik sloot mijn Nieuw Zeeland avontuur af waar ik m ook begonnen ben, in Christchurch en Kaikoura.

Kaikoura begon sowieso al veeeeel beter dan de laatste keer! De snelweg hier naartoe was dit keer open en de zon scheen. Toen we er bijna waren zagen we al vele dolfijnen vrolijk uit t blauwe water omhoog springen en verschillende zeeleeuwen chillen op de stenen en spelen in het water.
Deze middag was het dan eindelijk tijd voor mijn lang verwachte whale watching tour! De zeeconditie noemde ze ideaal en ze verwachtte wel 1 of 2 sperm whales te gaan zien, dat beloofde veel goeds! Het voelde nog altijd onwerkelijk dat ik dit nu dan echt ging doen en ik verwachtte er dan ook niet al te veel van. Hup die boot op en vrijwel direct zwommen en sprongen er verschillende dolfijnen mee en vrij snel hierna zagen we de rug van de eerste walvis die zich aan de wateroppervlakte klaar maakte om weer te gaan duiken en dan dus weer 40-60 minuten diep onder water zou blijven. Wat machtig om van zo dichtbij dit gigantische beest te zien. Ze sprongen niet maar we zagen wel goed de rug en ook de staart in de lucht als ze weer gingen duiken. Uiteindelijk hebben we 4 walvissen gezien, honderden dolfijnen (waaronder 2 Maui dolfijnen waarvan er nog maar zo'n 50 bestaan) en verschillende zeeleeuwen. Wat een geluk en wat een blijdschap!

En nu zit het erop, 6 fantastische weken Nieuw Zeeland.
Nieuw Zeeland, het land van de Maori's en de Kiwi's, het land met een prachtige veelzijdige natuur en ja ook een zeer wisselvallige klimaat. Maargoed het een kan natuurlijk ook niet zonder het ander.
Het land waar in elk geval niet elk dier of plant je dood wilt hebben zoals in Australië;).
Ik heb genoten van elk moment en veel leuke mensen ontmoet.
Ook hier vond ik het wel weer jammer dat je weinig gemengd bent met de locals maar hoe kan het ook anders met maar 4,5 miljoen inwoners verspreid over de 3 eilanden..
Ik heb de afgelopen weken veel van Nieuw Zeeland mogen zien en ontdekken, desondanks sluit ik niet uit dat ik hier ooit nog terug kom. Het land verkennen met behulp van Stray was nu een perfecte uitkomst maar ik kom graag nog eens terug om dit land met eigen vervoer verder te verkennen, er is nog zoveel meer dat ik wil zien!

Maar nu eerst terug naar Australië waar ik ook weer zin in heb. Weer een nieuw hoofdstuk van mijn reis, na een paar dagen Melbourne zal ik doorvliegen naar Mildura om daar in de buurt te gaan werken op een fruit farm!
To be continued...



  • 16 Februari 2018 - 08:10

    Anita:

    He die mooie reislustige Anne met je prachtige reisbelevenissen.
    Het is lang geleden dat ik je leerde kennen op de afdeling van het Amphia.
    Jij een jonkie, ik een oudje.
    Superleuke mix van collega’s.
    Nu volg ik jou nog steeds en lees je prachtige reis verhalen.
    Wat schrijf je puur ik beleef jou reis steeds een stukje mee.
    Wat moet het daar waar jij nu bent paradijselijk mooi zijn.
    The lord of the rings ik heb ze allemaal gezien. Alleen al de natuur is betoverend mooi.
    Wat zou ik daar graag met mijn camera rond willen lopen.
    Daarom hoop ik dat deze droom ooit nog eens werkelijkheid wordt.
    Anne bedankt dat we weer met je mee mogen reizen.
    Heel veel reisplezier en werk ze in Australië tussen het fruit.
    Tot je volgende beleving ik kijk er weer naar uit.
    Lieve groet, Anita.

  • 19 Februari 2018 - 11:38

    Kristen.:

    Was weer een heerlijk verhaal om te mogen lezen Anne. Fijn dat ik op die manier mee mocht.
    Liefs,
    Kristen

  • 19 Februari 2018 - 12:31

    Margreet:

    Lieve Anne,
    Wij zijn nog steeds in Zuid - Afrika en genieten van mooi huis, omgeving en de zee!
    Wij hebben weer genoten van je reisverslag. Wij gaan het eind van de week weer richting Nederland,maar jij het nog heel veel mooie weken te gaan.
    Meis, van ons heel veel liefs en zorg goed voor je zelfXX
    Teus en Margreet

  • 20 Februari 2018 - 21:45

    Maud:

    Ha Anne,

    Hierbij meteen nieuw email adres!
    Wat heb je ontzettend veel gezien van dat fijne NieuwZeeland ! De rust, weidsheid en natuur vertaal je goed in je woorden.

    Heel goede werkweken gewenst....wij werken gewoon door en je bent dus ook gewoon weer erg welkom!

    Liefs, Maud

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Christchurch

Anne

Actief sinds 31 Okt. 2008
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 172182

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2019 - 19 Augustus 2019

Working abroad

08 Februari 2019 - 08 Februari 2019

2019

29 Oktober 2017 - 01 Juni 2018

Australie etc.

07 Januari 2017 - 11 Februari 2017

Argentinie, Chili en een klein beetje Brazilie

16 November 2016 - 03 December 2016

Nepal

14 April 2014 - 22 April 2015

Aruba!

16 November 2014 - 26 November 2014

Cuba

19 Juni 2012 - 27 Juli 2012

Colombia

27 December 2011 - 23 Januari 2012

Thailand

17 Juli 2011 - 10 Augustus 2011

India

24 December 2010 - 21 April 2011

USA en ZA

28 Februari 2009 - 10 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: