The real New Zealand experience - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Anne Orie - WaarBenJij.nu The real New Zealand experience - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Anne Orie - WaarBenJij.nu

The real New Zealand experience

Blijf op de hoogte en volg Anne

02 Februari 2018 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Het zuidereiland begon met volop mooi weer! De ferry rit was kalm en prachtig. Het laatste stuk manoeuvreerde de ferry tussen de vele groene bergen door en vervolgens kwamen we aan in Picton.
We hadden wat vertraging dus hadden geen tijd voor de Nederlandse bakkerij en de wijnproeverij die eigenlijk gepland stonden maar de route naar Abel Tasman NP was super mooi dus dat maakte alles goed.

Abel Tasman NP is het kleinste nationale park van Nieuw Zeeland maar werkelijk prachtig! We sliepen op een camping die aan de ene kant uitkeek over 1 van de vele prachtige goude stranden en aan de andere kant over de grote bebosde bergen en het regenwoud.
In Abel Tasman NP kan je ook 1 van de '9 great walks' lopen in een paar dagen. Dit moet echter al lange tijd van tevoren geboekt worden en ivm tijdsdruk besloot ik alleen de eerste 10km van deze wandeling te lopen. En ik moet zeggen het lokt heel erg om hier naar terug te komen voor de volledige hike want wat is dit al prachtig!
We liepen door het regenwoud en langs gouden strandjes met prachtig uitzicht over het heldere turquoise water.
Aan het einde van de 10km stond er een gids met kayaks op ons te wachten om over het water terug te gaan. We zagen zeehonden en zwommen nog bij een klein eilandje. We hadden gelukkig de wind in onze rug want heel de tijd peddelen was toch wel vermoeiend ;).

Na 2 nachten verlieten we onze tipi tent om naar het uitgestorven plaatsje Westport te gaan. De bus zit sinds we op het zuidereiland zijn bomvol en met bijna de volledige bus gingen we naar de lokale bier brouwerij voor een 'bierproeverij'. We sloten de dag af bij een kampvuur op t strand, met ons gekochte lokale bier uiteraard. En zo hebben we ons in Westport nog zeer prima vermaakt!

Na Westport vervolgden we de route naar Franz Josef. We reden over de prachtige Great Coastal Road (is de Great Ocean Road niets bij hoor;)) wat ons mooie uitzichten gaf over de onwijs grote bergen, de bijzondere rotsformaties, het regenwoud en uiteraard de kust. Franz Josef is een klein plaatsje en men gaat hierheen om de Franz Josef gletsjer van dichtbij te kunnen bekijken. Ik had me ingeschreven om de volgende dag 3u te gaan hiken op de gletsjer en om daar te komen zouden we met de helikopter gaan! Klein dingetje wel... Deze tour is zeer weersafhankelijk; als er teveel wind staat, teveel wolken of regen of als wordt verwacht dat dit zal komen wordt de tour gecancelled, spannend dus. Maar het was mooi weer en de verwachtingen waren goed!
De volgende ochtend werd ik wakker, ik keek naar buiten en ik zag heel veel dikke laag hangende bewolking en miezer... Ja hoor dat beloofde weinig goeds. En inderdaad alle tours in de ochtend waren gecancelled.. We hadden wel het geluk dat we naar 14u verplaatst konden worden dus fingers crossed maar weer... Het weer klaarde in elk geval mooi op en om 12u ging er een groep door maar een kwartier later weer niet.. Om 14u kwam daar het verlossende woord; de tour ging door!! Gillen en springen van blijdschap! Het was mijn duurste dag so far maar het was het zo waard! Ik had nog nooit in een helikopter gezeten dus dat was al een hele mooie ervaring. Vanuit de helikopter kon ons goed aangewezen worden tot waar de gletsjer niet heel lang geleden nog reikte, schokkend om te zien.
Een gletsjer hike had ik al eens eerder gedaan maar wat was het weer een bijzondere ervaring! Tussen, over en onder de hoge ijsschotsen door wandelden we een paar uur op het ijs.

De volgende dag was het alweer tijd om door te reizen.
Via een route langs vele helder blauwe gletsjer rivieren reden we naar Wanaka.
Wanaka ligt aan het Wanaka meer en dat meer is gigantisch! Zo'n uur voordat we het plaatsje in kwamen reden we al langs het meer.
Hier zou weer een groot deel van de groep gaan opsplitsen, in alweer een korte tijd heb ik zo'n fijne groep mensen om me heen. Ook was ik ondertussen ook weer Janine en Maartje tegen gekomen waarmee ik al eerder had gereisd.
Nog een laatste avond lachen, gieren en brullen dan maar! We gingen met zonsondergang met een boot het water op en sloten de avond nog af in de kroeg.

Woensdag was het tijd om weer eens flink in te spannen! Tijd om naar het uitzichtpunt van Roy's peak te gaan. Het bleek een wandeling van 3uur omhoog over een ongelijk stoffig paadje op een onbeschutte berg... Maar het uitzicht was fantastisch! We keken uit over de bergen en de meren in de wijde omtrek.
Terug beneden hadden we net op tijd een lift kunnen regelen terug naar het plaatsje want de storm kwam opzetten; van woensdagavond tot vrijdagochtend heeft het non stop geregend en daalde de temperatuur in 1 klap met zo'n 15 graden. We hebben dus ook een beetje verplicht onze rust moeten pakken in het hostel, of zoals de locals zeggen; 'the real New Zealand weather experience'. Vrijdag trokken de wolken langzaam weer op en zagen we dat de cycloon een mooi laagje sneeuw op de bergen had achter gelaten, magisch!
We besloten maar weer wat beweging in onze (nog altijd pijnlijke) heupen te brengen en liepen naar de beroemde 'Wanaka trea'. Een boom die midden in het water staat!

Nu is het het plan dat ik morgen dit relaxte plaatsje weer achter laat om door te reizen naar Queenstown. Echter is een groot deel van het Zuider eiland getroffen door het noodweer en zo zijn verschillende wegen onbegaanbaar geworden. Wij hebben eigenlijk precies geluk gehad dat wij al op plaats van bestemming waren want o.a. de bus na ons zit waarschijnlijk nog tot maandag vast in Franz Josef en dat ook nog eens zonder elektriciteit...

Morgenochtend zullen we in elk geval nog niet door kunnen reizen, misschien morgen middag...

• 04 Februari 2018 - 08:04

Margreet:

Lieve Anne, dit keer van ons een bericht uit Zuid-Afrika. Wij zijn nu 2 weken hier en hebben een tocht van noord naar zuid achter de rug. Zitten nu in een huis in Kaapstad vlakbij de zee.
    Heerlijk weer (30 graden,dus de kou in Nederland gelaten)
    Wij blijven hier 12 dagen en gaan dan weer verder, naar het wijngebied en een andere kuststreek.
    Jij beleefd nog steeds, mooie avonturen en prachtbeelden die je niet meer vergeet!
    Wij lezen met veel plezier, de reisverslagen.
    Nog veel plezier en liefs van ons,
    XX Teus en Margreet