roadtrippin - Reisverslag uit Cooranga North, Australië van Anne Orie - WaarBenJij.nu roadtrippin - Reisverslag uit Cooranga North, Australië van Anne Orie - WaarBenJij.nu

roadtrippin

Blijf op de hoogte en volg Anne

09 December 2017 | Australië, Cooranga North

Hey mates!

Ondertussen zitten de eerste 6 weken van mijn reis er bijna op, hebben we 7171.7 km gereden, de staten Zuid-Australië, Victoria, New South Wales en Queensland doorkruist, is de camper ingeleverd en gaat Annemiek morgen naar huis. Ik kan wel zeggen dat ik al veel van dit land heb kunnen zien. In 6 weken tijd zijn we van Adelaide naar Cairns gereden.

Het links rijden viel me alles mee! Ok soms gingen we bijna de mist in, vooral als we een leeg straatje in draaiden wilden we nog wel eens rechts uitkomen. En soms ging de ruitenwisser aan in plaats van het knipperlicht want ook al die dingen zitten andersom.

Alles hier in Australië is keurig geregeld voor de automobilisten; nette wegen, genoeg rustplaatsen met schone wc's, veel bbq plaatsen en speeltuintjes voor de kinderen. Misschien is het ook juist de cultuurshock die ik tijdens deze reis het meeste mis.

Het is een prachtig land! Een en al mooie natuur (jammer genoeg hebben we ook veel schade van bosbranden gezien) waar we doorheen reden en liepen, elke dag verwonderde het ons dat het weer anders was en nog mooier.
Soms hadden we een snelweg die wel deed denken aan de Nederlandse wegen maar vaak gingen we over wegen dwars door de bergen en langs de kust. En soms wist de navigatie niet het verschil tussen een normale weg en een offroad weg dus zo belanden we ook een aantal keer op erg uitdagende routes... De snelwegen lopen hier regelmatig dwars door dorpen wat ik best gek vind en daar zijn dan ook stoplichten en rotondes (maximale snelheid is trouwens 110km/u). En de fietsers mogen hier ook op de snelweg, nog zoiets raars.
Oja de auto's mogen hier ook regelmatig gebruik maken van de linkerbaan om te parkeren en zo kwam t wel eens voor dat we dachten in een file te staan maar dat de auto's dus gewoon parkeert bleken te staan...
Verder hadden we zeer regelmatig vertraging door 'roadwork', werkelijk waar overal zijn ze aan de weg bezig.
Op de benzineprijs is trouwens ook geen pijl te trekken, het varieert zo tussen de $1.15 en $1.65 en het verschil tussen benzine en diesel is al net zo veranderlijk.

Er waren veel borden langs de weg voornamelijk met teksten dat je op tijd moet rusten (zelfs trivia vragen langs de kant van de weg om je alert te houden!) en dat je uit moest kijken voor het wild. Geen borden over het niet drinken en rijden terwijl er in de kroegen dan weer wel overal groot aangegeven staat dat ze niet aan dronken mensen en niet aan mensen onder de 18 schenken en wat voor boetes hier anders tegenover staan.
Wat ook wel opvallend is, is dat er nauwelijks zebrapaden zijn en dus staken we als voetgangers maar regelmatig op gevaar voor eigen leven over.

Tot zo ver wat inzicht in het verkeer hier down under;).
Verder op de taal; makkelijk reizen in Australië dacht ik, spreekt iedereen Engels. Nou het is wel een heel ander Engels dan ik gewend ben! ze noemen zichzelf ook wel luie praters; ze korten veel af (breakfast= brekkie, sunglasses= sunnies etc.) maar ik raak er steeds meer aan gewend en voordat ik t doorheb neem ik het platte accent en de afkortingen zo over! Overigens wel een hele lieve en behulpzame bevolking!

Australië staat natuurlijk ook bekend om de bijzondere dieren die hier leven.
De afgelopen weken hebben we erg veel dieren in het wild gezien en ook veel van dichtbij. Uiteraard de kangoeroes, walabis en koalas maar ook de wombat, zeehonden, zeeleeuwen, mierenegels, heel veel grote vleermuizen, veel verschillende soorten vogels, dolfijnen, verschillende vissen, zeeschildpadden, etc.

We zijn in Brisbane naar de Lone Pine Koala Sanctuary gegaan (het grootste en oudste koala opvang centrum ter wereld) waar we veel van deze dieren van dichterbij konden bewonderen. Erg leuk om heen te gaan, een mooi aangelegd park waar we ook de kans kregen om een koala vast te houden (ze zijn echt minder fluffy als dat ze eruit zien!) en kangoeroes te voeren. Ook zagen we hoe een minikangoeroe zich langzaam uit de buidel van moeder aan t wringen was, erg bijzonder!

Wat we hierna nog allemaal gedaan hebben zal ik in mijn volgende blog vertellen, ik ga nu nog even genieten van mijn laatste uurtjes met Annemiek.
Zal gek zijn om zo weer alleen te gaan reizen..

Liefs,

• 09 December 2017 - 12:04

Jacqueline:

Hi Anne
    Mooie verhalen weer!!
    We wensen je een heerlijk vervolg van je reis!
    Fijne kerst