Tijd voor... Suriname - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Anne Orie - WaarBenJij.nu Tijd voor... Suriname - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Anne Orie - WaarBenJij.nu

Tijd voor... Suriname

Blijf op de hoogte en volg Anne

20 Januari 2015 | Aruba, Aruba

Tussen al het fijne bezoek door was er ook nog tijd om zelf op vakantie te gaan. En jawel gecombineerd met bezoek uit Nederland. Nikki kwam mij opzoeken op Aruba en samen hadden we besloten 10 dagen naar Suriname af te reizen.

We kwamen in de nacht van maandag op dinsdag aan in Suriname. De eerst 2 nachten sliepen we in Paramaribo. Dinsdag was een super mooie zonnige dag, wat nou regenseizoen? Veel gelopen door de stad, langs de houten huizen en langs de waterkant.

De volgende dag hadden we besloten oerhollands te gaan fietsen naar de oude plantages. Na vele kilometers (op een fiets waarvan de versnellingen en trappers het niet echt soepel deden) en twee boottochtjes kwamen we via Peperpot en Ford Nieuw Amsterdam in Frederiksdorp terecht. Hier sliepen we in een oude politiewoning, een huis op houten palen hoog boven de grond, en konden we onze billen even rust geven. En dat was wel nodig want na 9 maanden niet op een fiets gezeten te hebben was de zadelpijn nu behoorlijk aanwezig.

De volgende dag zijn we na een rondleiding op Marienburg (over een oude plantage fabriek en waar monumenten staan over de slavernij) terug gegaan naar Paramaribo. Van het regenseizoen was nu ook wel wat meer te merken, verschillende korte stortbuien.

De volgende dag, vrijdag, was het tijd voor onze ' Ping Pe back to basic jungle tour' . Vroeg in de ochtend werden we met een busje opgehaald die ons na een rit van een paar uur afzette bij de boot. Per korjaal (een open houte bootje) ging de reis nog zo' n 3,5 uur verder totdat we bij het plaatsje Ping Pe aangekomen waren. De reis er naartoe was alleen al prachtig, langs het supergroene begroeide regenwoud, door een tropische regenbui, over de rivier (die soms te ondiep was voor onze zwaar beladen boot waardoor we dan een stuk moesten lopen) en met genoeg leven om ons heen om vol bewondering naar te kijken.
Zo zagen we vrouwen de was (zowel kleding als vaat) doen in de rivier, vrouwen aan het vissen, vrouwen vis schoonmaken (ja je leest het goed allemaal de vrouwen, de mannen keken vanaf de kant toe) en kinderen die in het water aan het spelen waren.

Onze groep bestond uit een echtpaar, een alleen reizende man, twee meiden die stage liepen in Paramaribo, Nikki en ik. Onze gids Don was 25 jaar en was zelf als bosjes man opgegroeid met alle mooie insidersverhalen van dien (zijn vader heeft 8 vrouwen en 36 kinderen, Don zelf was van zijn 16de tot zijn 18de getrouwd geweest, je trouwt dan traditioneel wat inhoud dat je potten en pannen aan je vrouw geeft en je bouwt een huis en een boot voor haar, etc. etc.). Onze lodge was mooi basic met uitzicht over de rivier en de wasplaats van het overgelegen dorp.

In het overgelegen dorp waren twee oudere dames overleden en dat moet gevierd worden. En dat hebben we gemerkt. Zo' n begravenis duurt twee weken, in die twee weken tijd wordt er feest gevierd en het graf gegraven. De overledene wordt gebalsemd en in doeken gewikkeld. Eigenlijk is het gewoon een excuus voor de alcoholisten van het dorp om te drinken, de DJ begon rond een uur of 21 met draaien en stopte pas als wij aan het ontbijt zaten, we hoorde later dat hij zo lang doorging voor zo' n 3 trouwe rumdrinkende mannen...

Op zaterdag vertrokken Nikki en ik samen met onze gids Don en de twee mannenlijke medetouristen de jungle in. Het was tijd voor onze back to basic experience. Na een wandeling van ongeveer 3 uur door het regenwoud kwamen we aan bij ons basiskamp; een paar hutjes bij een kreekje waarin we de hangmatten ophingen en waar wat potten en pannen stonden. Het was nu ook voor ons tijd om naar het toilet te gaan in het bos, te baden in de rivier, vis te vangen (tevergeefs) en te koken op een houtvuurtje (al heeft onze lieve gids deze taak op zich genomen).
Na een heerlijke nacht in de hangmat onder de sterrenhemel met het kalmerende geluid van kikkers, krekels, brulapen en regen was het weer tijd om ons basis kamp te verlaten.

Later werd onze dag nog gevuld met een boottochtje (waar we erachter kwamen dat onze gids ook erg goed kan zingen) met een stop bij watervallen, we liepen langs het ' ziekenhuis' en de basisschool en bezochten het dorp waar elke avond zo hard gefeest word.

De volgende dag was het alweer tijd om terug te gaan naar Paramaribo waar Nikki en ik nog twee nachtten in heerlijke luxe zouden slapen!

Suriname, prachtig mooi land. Het land waar je zo ver weg bent van thuis (als we vanuit Nederland tellen dan) en je nog in je eigen taal kunt praten, dit maakt vragen stellen en informatie verkrijgen trouwens wel erg makkelijk. Suriname is ook een land met een zeer grote geschiedenis en met boeiende culturen waar we in deze 10 dagen veel over hebben mogen leren en hebben mogen zien. Verder is het een land dat mijn inziens niet heel erg touristisch is waardoor je het nog op zijn puurste vorm kan zien! En alles een tandje simpeler en langzamer natuurlijk he... Maar dat ben ik op Aruba ondertussen ook wel gewend.

Oja en deze uitspraak wil ik jullie niet onthouden; parboeren tijdens het hangmateren; zo wordt het genoemd als je een parbo biertje drinkt tijdens het chillen in de hangmat;)

• 20 Januari 2015 - 12:35

Sarie De Jong:

wat een heerlijke avontuurlijke reis hebben jullie weer gemaakt.Ik ben ontzettend jaloers en zou zo met je mee hebben gewild.Detijden waren vroeger anders.Geniet ervan.
    Liefs van oma.

• 22 Januari 2015 - 01:54

Laura :

Klinkt weer erg goed Anne. Mijn ouders zijn nu op Aruba, net nu jij weg bent haha. Had ze wat foto's van jou laten zien, kreeg nu al een paar jaloersmakende foto's terug!
    Xx Laura