Prachtig Cuba - Reisverslag uit Havana, Cuba van Anne Orie - WaarBenJij.nu Prachtig Cuba - Reisverslag uit Havana, Cuba van Anne Orie - WaarBenJij.nu

Prachtig Cuba

Blijf op de hoogte en volg Anne

16 December 2014 | Cuba, Havana

Na lang uitgekeken te hebben naar mijn reis naar Cuba was het 16 november dan eindelijk tijd om, gewapend met tips van lieve bekenden, de reis naar dit mooie eiland te maken.
De tien dagen Cuba zitten er alweer even op en ze waren voorbij gevlogen! Al mijn verwachtingen over Cuba bleken waarheid en het land was misschien nog wel prachtiger dan dat ik van tevoren had gedacht. Ik weet nog niet zo goed hoe ik alle geweldige indrukken goed in een verhaaltje met jullie kan delen dus laat ik maar beginnen bij dag 1;

We kwamen ‘s avonds laat aan in Havana. Nadat we hadden ingecheckt in ons hostel (gevestigd in een mooi, hoog, koloniaal gebouw in het centrum van de stad) besloten we dat we toch wel van een Cuba Libre (Cubaanse rum met cola en een limoentje) wilden proeven. We besloten in de buurt van het Hostel op zoek te gaan naar een bar, tevergeefs… Er was veel leven op straat, weinig toerisme, veel bier en weinig Cuba Libre… En ja in het donker aankomen in een vreemd land en een vreemde stad is toch altijd even spannend en dus besloten we na een klein blokje om onze Cuba Libre maar te gaan drinken op het terras van het hostel (wat ook geen verkeerd uitzicht bood).

De volgende dag zijn we na het ontbijt via de Malecon (grote straat langs de kustkant van Havana) naar het oude centrum gelopen. Naast dat we daar uren lang hebben rond gestruind en de stad met mooie gebouwen en geweldige oude auto’s hebben bewonderd, besloten we ook een tourtje te maken in 1 van de prachtige old timers. Cuba staat bekend om zijn oude gebouwen en oude auto’s, en die auto’s zijn dan ook echt oud. Veel zijn ook prachtig onderhouden en een groot aantal worden gebruikt om toeristen in rond te rijden, en zo geschiede.

De volgende dag wilden we doorreizen naar Vinales. Dit ging allemaal niet volgens plan maar was daardoor zeker niet minder leuk. Aangekomen op het busstation van Havana moesten we wachtten totdat we bustickets naar Vinales konden kopen, en we moesten nog langer wachtten, en wachtten, en… wachtten. Totdat het na 2uur wachtten tijd was voor de bus om te vertrekken en hij vol bleek te zijn. Buitten stonden de taxichauffeurs al gewillig te wachtten op de zielige backpackers die niet in de bus zouden passen en die zij een lift aan zouden kunnen bieden en zo konden we voor een paar dollar meer alsnog naar Vinales afreizen. En in stijl; met 8 toeristen en 1 chauffeur in een auto uit de jaren 50 gingen we op pad. De sfeer zat er al snel goed in en de nodige selfies werden gemaakt. Onderweg zagen we steeds meer oldtimer taxi’s langs de kant stil staan met pech en onze auto hoorde ik ook steeds meer rare geluiden maken… Maar no worry’s! Die andere auto’s waren slechte auto’s, deze niet, deze zou ons naar Vinales brengen… Totdat de auto, vlakbij een sigaren boerderij, er toch echt mee op hield. De locatie had niet beter uitgezocht kunnen worden want terwijl we aan het wachtten waren op vervangend vervoer (wat ook weer een paar uur duurde) werd de tijd gedood met een sigaartje, uitleg over de sigarenboerderij, koffie (ik begin het al bijna te leren drinken….) en vervolgens nog wat Cubaanse rum.
Tijd voor de tweede taxi met daarbij horende nieuwe taxichauffeur. De route ging verder en ik zag langzaamaan dat we echt in een hele mooie groene bebergde omgeving waren aangekomen.

In Vinales hadden we een ‘casa particular’ geboekt. In Cuba verhuren veel mensen slaapkamers en badkamers bij hen thuis en Vinales staat dan ook vol met kleine kleurrijke 'poppen' huisjes waarvan 1 of meerdere kamers worden verhuurd. Onze taxichauffeur legde ons uit dat we laat waren en waarschijnlijk niet meer in onze eigen casa terecht konden, maar hij wist nog wel een plek… Hier waren we van tevoren voor gewaarschuwd en dus hielden we voet bij stuk, wij wilde naar onze geboekte casa. Daar aangekomen stond de huismoeder ons al op te wachten met een verse jus, we waren nog hartstikke welkom! Hier had ze schijnbaar vaker mee te maken gehad. Ook werd er hier heerlijk voor ons gekookt. ’s Avonds hadden we met de ‘taxi-groep’ afgesproken en het werd een mooie avond vol salsa en 3 dollar Cuba Libres!

De volgende dag was het tijd voor een paardrijdtocht in de mooie vallei. Vinales is een klein dorpje met veel cowboys en een mooie omgeving dus daar kwamen we niet onderuit. Prachtig om langs de sigarenplantages en andere akkervelden te rijden en te zien hoe er echt nog op de oude manier wordt gewerkt (zonder machines, met mens en dier). Ook maakten we weer een stop bij een sigarenboerderij waar we konden zien hoe de sigaren worden gerold en waar we nog wat meer leerden over de sigaren. Ach waarom zou je ze niet roken, hartstikke gezond toch, het zijn alleen maar bladeren!?;) Een beetje jammer wel dat het in Vinales nat en koud was… En daar hadden we niet helemaal op gerekend en dus besloten we een dag eerder door te reizen naar Trinidad.

Trinidad is een prachtig kleurrijk stadje waar we met een gewone ‘Amerikaanse’ taxi heen gingen. Een taxi die ons in 1 keer zou brengen werd ons beloofd, en waargemaakt (al moest er regelmatig gestopt worden om van alles onder de motorkap bij te vullen…). Ook hier sliepen we weer in een ‘casa particular’. Trinidad is een gezellige kleine stad met als voornaamste vervoermiddel paar en wagen en met een druk uitgaansleven. Elke avond is er van alles te zien en te horen bij casa de musica (dans, muziek, entertainment) en vervolgens gaan er nog veel mensen richting discotheek Ayala, die in een grot gelegen is. Heel bijzonder om daar binnen te komen. Verder zijn we vanuit Trinidad met de trein naar de vallei van de suikermolens gegaan, een mooie tocht door de groene omgeving die we later ook nog deels per paard hebben afgelegd toen we naar een waterval toe gingen.

Kort samengevat waren het 10 mooie dagen vol met indrukwekkende, kleurrijke, huizen en auto’s, lieve mensen, aanhankelijke mannen, letterlijk overal live muziek, salsa en heel veel Spaanse taal!
Verder was het ook echt 10 dagen van de buitenwereld afgesloten zijn; geen wifi en ik kon schijnbaar zelfs niet gesmst of gebeld worden!
Ik heb genoten, natuurlijk is 10 dagen te kort voor Cuba, maar voor deze 3 steden was het perfect.

• 16 December 2014 - 12:43

Sarie De Jong:

Wat een mooie reis heb je weer gemaakt.Staat er nog iets op het programma? of is het nu werken.
    Nog even dan kom je weer naar nederland.We kijken ernaar uit.

Liefs van Oma.

• 16 December 2014 - 14:05

Helma Orie:

Weer een mooi verslag, nu Suriname nog! Naast je weer lekker kunnen vasthouden eind april zijn er vast heel veel foto's te bekijken! Xjes

• 17 December 2014 - 18:41

Martha:

Weer zo een fantastische ervaring erbij.
    Bedankt dat je dat met ons deelt
    liefs
    Martha

• 20 December 2014 - 19:44

Margreet En Teus:

Lieve Anne,
    Wij wensen jou een jaar toe met veel gelukkige en liefdevolle momenten.

• 20 December 2014 - 19:49

De helft is geplaatst !